لوازم خانگی

کولر آبی سلولزی چیست؟ بررسی مزایا، معایب و نحوه عملکرد آن

 یکی از انواع وسایل سرمایشی که در اغلب خانه‌های ایرانی مشاهده می‌شود، کولرهای آبی هستند که دو نوع سلولزی و پوشالی دارند. کولرهای آبی سلولزی جدیدتر از نوع پوشالی این کولرها هستند و غالبا عملکرد بهتری نسبت به کولرهای آبی پوشالی دارند. در این مقاله، کولر آبی سلولزی همراه با نحوه عملکرد، مزایا و معایبش معرفی شده است و شما با خواندن این مقاله می‌توانید به‌ طور کامل با این نوع کولر آبی آشنا شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

کولر آبی سلولزی چیست؟

کولر آبی سلولزی یکی از انواع کولرهای آبی است که در آن به‌ جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شده است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کولرهای آبی، پدهای خنک‌کننده آن است که خنک کردن هوا در آن‌ها اتفاق می‌افتد. در واقع، در عملکرد کولرهای آبی، هوای خارج به داخل کولر کشیده شده و از پدهای خنک‌ کننده عبور می‌کند. پدهای کولرهای آبی دائما مرطوب هستند و در حین عبور هوا از این پدها، از انرژی گرمایی موجود در هوا، برای تبخیر آب روی پدها استفاده می‌شود. در این‌ صورت می‌توان گفت که پدهای کولرهای آبی سلولزی از ورق‌های منظمی با جنس سلولز تشکیل شده‌اند و نازک و موج‌دار هستند و به‌ همین دلیل دارای خاصیت رطوبت‌ پذیری بالایی می‌باشند. در کنار آن، می‌توان گفت که ساختار یکپارچه و یکنواخت این پدها باعث می‌شود که دوام و طول عمر بالاتری داشته باشند و به‌ مرور زمان کیفیت خود را حفظ کنند.

کولر آبی سلولزی
کولر آبی سلولزی چیست؟

نحوه عملکرد کولرهای آبی سلولزی

همانطور که گفته شد، در ساختار کولرهای آبی سلولزی، به‌ جای پوشال، از پدهای سلولزی استفاده می‌شود. در واقع، عملکرد کولر آبی سلولزی دقیقا همانند کولرهای آبی پوشالی است. تنها تفاوتی که در این دو نوع کولرهای آبی وجود دارد، نوع پد آن‌ها است. پدهای سلولزی نسبت به پدهای پوشالی متراکم‌تر هستند و به‌ همین دلیل با استفاده از آن‌ها قدرت راندمان و ضریب عملکرد کولر افزایش پیدا می‌کند. همچنین به دلیل وجود ضخامت در کنار عدم وجود منافذ بزرگ و استفاده از سیستم تصفیه هوا، با استفاده از کولرهای سلولزی از ورود هوای آلوده و گردوغبار فضای بیرون به داخل کولر جلوگیری شده و در نتیجه آن، هوای سالم به داخل خانه وارد می‌شود.

علاوه‌ بر آن، پدهای سلولزی با جذب آب کاملا مرطوب می‌شوند و قابلیت جذب بالای رطوبت در ورقه‌های سلولزی باعث می‌شود که کولرهای آبی سلولزی هوای خنک‌تری تولید کنند. به‌ همین دلیل پدهای سلولزی راندمان و بازدهی بیشتری نسبت به پوشال‌ها دارند. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که پدهای سلولزی کمتر از پدهای پوشالی دچار رسوب می‌شوند و در واقع عمر مفید آن‌ها بالاتر است.

در نتیجه می‌توان گفت مزایای استفاده از پدهای سلولزی عبارتند از:

1.      ذخیره آب بیشتر در این پدها نسبت به پدهای پوشالی و مصرف آب کمتر

2.      تولید هوای خنک‌تر

3.      عمر و دوام طولانی‌تر

4.      جلوگیری از ورود گردوغبار به دلیل متراکم بودن پدهای سلولزی

5.      ورود هوای مرطوب به داخل فضا

6.      عدم ایجاد حساسیت و آلرژی

7.      عدم تغییر شکل و تغییر کیفیت به‌ مرور زمان

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

به‌ طور کلی می‌توان گفت که مزایای استفاده از کولرهای آبی سلولزی از مزایای کولرهای آبی پوشالی بیشتر است و امروزه کولر آبی سلولزی توانسته است طرفداران بیشتری را به خود جذب کند. به طوریکه خیلی از افراد به فکر تبدیل کولر پوشالی به سلولزی هستند.

مزایای کولر آبی سلولزی
مزایای کولر آبی سلولزی چیست؟

مزایای کولر آبی سلولزی

استفاده از کولرهای آبی سلولزی مزایای زیادی دارد. در واقع وجود همین مزایا باعث شده است که این نوع از کولرهای آبی بیشتر مورد استقبال افراد قرار بگیرند.

مزایای کولرهای آبی سلولزی عبارتند از:

·      همانطور که گفته شد، پدهای سلولزی به‌ کار رفته در این کولرها میزان قدرت جذب آب بالایی دارند و به‌ همین دلیل راندمان کولرهای سلولزی تا بیش از 80 درصد افزایش یافته است. در واقع این کولرها نسبت به نوع پوشالی راندمان و خنک‌ سازی بیشتری دارند.

·      پدهای سلولزی به‌ کار رفته در این کولرها ساختار منظم و مستحکمی دارند که به‌ مرور زمان دچار تغییر کیفیت و یا افتادگی نمی‌شوند.

·       همچنین ساختار منظم پدهای به‌ کار رفته در این کولرها باعث می‌شود که آب، روی سطح آن، به‌ صورت یکنواخت‌تری جذب شده و در نتیجه آن هوای خنک‌تری تولید می‌شود.

·      پدهای سلولزی به‌ کار رفته در این کولرها غالبا از جنس آلومینیوم یا گالوانیزه هستند و همین مسئله سبب شده است که این پدها در برابر آب و اکسیداسیون مقاومت بالایی داشته باشد. علاوه‌ بر آن، این مسئله باعث افزایش طول عمر کولرهای سلولزی شده و باعث می‌شود که نیاز به تعویض سالیانه پدها وجود نداشته باشد.

·       در تولید پدهای سلولزی این کولرها کاملا از مواد تجزیه‌پذیر استفاده می‌شود و به‌ همین دلیل هنگام خنک‌سازی محیط، هیچ گونه آلاینده یا ماده سمی تولید نمی‌کنند. در کنار آن، با ساختار این پدها، استفاده از کولرهای آبی سلولزی برای محیط زیست هیچ خطری به‌ همراه نخواهد داشت.

·      همچنین هنگام استفاده از این کولرها هیچ نوع قارچ یا باکتری مضر در هوا پخش نخواهد شد.

·      با استفاده از این کولرها، به‌ دلیل ساختار منظم موجود در پدهای سلولزی، قطرات آب به محیط وارد نخواهند شد.

·      راه‌ اندازی کولر آبی سلولزی غالبا در مقابل کولرهای آبی پوشالی هزینه کمتری را به‌ همراه دارد.

·      همچنین فرآیند نصب این کولرها سریع‌تر و آسان‌تر از کولرهای آبی پوشالی انجام می‌شود.

·      رسوب‌ گذاری نیز در این نوع کولرها با سرعت بسیار کمتری نسبت به کولرهای آبی پوشالی صورت می‌گیرد.

بسیاری از افراد دوست دارند در منزل خود یا محیط کارشان کولر گازی داشته باشند. شما می توانید نصب پنل کولر گازی و یا احیانا تعمیر برد کولر گازی خود را به هوم سرویز بسپارید.

مزیت های کولر سلولزی نسبت به کولر آبی
مزیت های کولر سلولزی نسبت به کولر آبی

مزیت های کولر سلولزی نسبت به کولر آبی

از مهم‌ترین مزایای کولرهای آبی سلولزی نسبت به نوع پوشالی نیز می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

1.      در کولر آبی سلولزی آب تجمع پیدا نمی‌کند. در واقع، پدهای سلولزی به‌ کار رفته در این کولرها از تجمع آب جلوگیری کرده و باعث می‌شوند که به موتور کولر آسیبی وارد نشود. زیرا در این کولرها آب جذب‌ شده به سمت پایین ریزش خواهد کرد.

2.      میزان مصرف برق و انرژی کولر آبی سلولزی نسبت به نوع پوشالی کمتر است. زمانی که میزان رطوبت هوای فضای بیرون در فصل تابستان کمتر از 15 درصد باشد، پدهای سلولزی کولرهای آبی می‌توانند دمای هوای خروجی را تا 15 درجه کاهش دهند. در این‌ صورت می‌توان گفت که میزان انرژی کمتری مصرف می‌شود. هرچه قدرت خنک کردن کولرهای آبی افزایش پیدا کند، میزان برق مصرفی و هزینه‌های انرژی نیز به همان میزان کاهش پیدا خواهد کرد و باعث استفاده بهینه از کولر آبی خواهد شد.

3.      پدهای سلولزی برخلاف پدهای پوشالی قابلیت شستشو دارند. در واقع یکی از برتری‌های مهم پدهای سلولزی نسبت به انواع پوشالی، قابلیت شستشوی آسان آن‌ها است. شما می‌توانید پدهای سلولزی کولر خود را بدون اینکه در شکل آن تغییر ایجاد شده یا از کیفیت و کاراییش کم شود، به‌ سادگی با استفاده از آب شستشو دهید.

4.      هزینه نگهداری و سرویس کولر آبی سلولزی به‌ مراتب کمتر از کولرهای پوشالی است. زیرا، پدهای پوشالی باید سالانه عوض شوند تا بتواند کارایی و عملکرد مطلوب خود را حفظ کنند. در صورتی‌ که پدهای سلولزی حداقل 4 سال یک بار نیاز به تعویض خواهند داشت و همین مسئله منجر به هزینه نگهداری پایین‌تر کولرهای آبی سلولزی شده است.

5.      کولر آبی سلولزی نسبت به نوع پوشالی بهتر می‌تواند عمل خنک‌ سازی و تهویه هوا را انجام دهد. در واقع، آن قسمت از هوایی در عبور از کولر آبی پوشالی خنک می‌شود که از بخش‌های پر پدهای پوشالی عبور کند. در این‌ صورت زمان‌ که این هوا با هوای گرم عبور کرده از بخش‌های بدون پوشال ترکیب شود، میزان عملکرد و خنک‌ سازی کولر آبی تا حدود 20 درصد کاهش خواهد داشت. در صورتی‌ که در کولرهای آبی سلولزی، به‌دلیل وجود پدهای سلولزی یکپارچه و منظم، خنک‌ سازی محیط داخل به‌ صورت کاملا یکنواخت انجام خواهد شد.

6.      برخلاف پدهای پوشالی که ممکن است برای برخی افراد منجر به ایجاد حساسیت و آلرژی شود، با استفاده از پدهای سلولزی هیچ گونه آلرژی و حساسیتی در افراد ایجاد نخواهد شد. در واقع، یکی از مزیت‌های مهم این کولرها نسبت به نوع پوشالی این است که هنگام استفاده از آن‌ها هیچگونه عارضه یا حساسیتی ایجاد نشده و در این‌ صورت افراد داخل محیط یک هوای پاک‌تر و تمیزتری را تنفس خواهند کرد.

7.      همچنین، برخلاف کولر آبی پوشالی، پدهای سلولزی به‌ صورتی ساخته شده است که می‌تواند در نقش فیلتر هوا عمل کند. در واقع کولرهای آبی پوشالی غالبا گردوغبار و هوای آلوده بیرون را تصفیه نمی‌کنند، در صورتی‌ که پدهای سلولزی گردوغبار و ذرات معلق و آلوده هوا را به‌ خوبی جذب می‌کنند. با این قابلیت نیز بدیهی است که افراد می‌توانند در محیط مدنظر خود یک هوای تمیزتر و پاکیزه‌تر داشته باشند. 

معایب کولرهای سلولزی
معایب کولرهای سلولزی

معایب کولرهای سلولزی

مهم‌ترین و تنها عیب پدهای سلولزی نسبت به انواع پوشالی، هزینه‌های بالای آن‌ها است. در واقع، هزینه‌های اولیه موردنیاز برای خرید کولر آبی سلولزی بسیار بیشتر از هزینه یک کولر آبی پوشالی است. اما همان طور که گفته شد، این کولرها راندمان و عملکرد بهتری نسبت به نوع پوشالی دارند که همین مسئله باعث می‌شود میزان مصرف انرژی و حتی مصرف آب تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در این‌ صورت، هزینه برق و آب مصرفی نیز در طولانی مدت، به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، در صورتی‌ که می‌خواهید از تمامی مزایای این کولرها بهره‌مند شوید، بهتر است هزینه خرید کولر آبی سلولزی را به‌عنوان یک عیب در نظر نگیرید.

راهنمای خرید کولر آبی سلولزی

طبق نظریه تکنیسین‌های متخصص کولرهای آبی، اولین نکته‌ای که هنگام خرید این کولرها باید مدنظر داشت، شرایط آب‌وهوایی منطقه است. در واقع، شما قبل از خرید انواع کولر آبی و انواع سیستم خنک‌کننده باید به آب‌وهوای منطقه محل زندگی خود توجه داشته باشید.

علاوه‌ بر آن، توصیه می‌شود برای خرید یک کولر آبی مناسب و متناسب با نیازتان، نکات زیر را نیز مدنظر داشته باشید:

·         متراژ ساختمان خود را در نظر بگیرید. در واقع بدیهی است که هرچه منزل شما بزرگ‌تر باشد، باید کولری را خریداری کنید که توان بالاتری دارد. در این‌صورت در خنک کردن محیط بهتر عمل خواهد کرد.

·         به ضخامت کف کولر آبی توجه داشته باشید. همانطور که احتمالا می‌دانید، آب در کف کولرهای آبی تجمع پیدا کرده و در آن‌جا ذخیره می‌شود. به‌ همین دلیل کف این کولرها به‌ شدت در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی قرار می‌گیرد. در این‌ صورت توصیه می‌شود هنگام خرید کولر آبی به کف آن دقت داشته باشید که حتما دارای پوشش اپوکسی باشد تا دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نشود.

·         استحکام بدنه کولر را نیز مدنظر داشته باشید. برای این منظور نیز می‌توان گفت بدیهی است که هرچه بدنه کولرهای آبی ضخامت بیشتری داشته باشد، کولر آبی از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است. در این‌ صورت، علاوه‌ بر اینکه دوام و طول عمر بالاتری خواهد داشت، هنگام کارکردن نیز لرزش و ارتعاش کمتری را ایجاد خواهد کرد.

در این مقاله، شما با کولر آبی سلولزی، مزایا و معایبش آشنا شدید و خواندید که عملکرد این کولرها چگونه است. کولرهای آبی سلولزی نسبت به نوع پوشالی مزایای بیشتری دارند که شما برای بهره‌مندی از این مزایا تنها کافی است نکات مورد توجه هنگام خرید این کولرها را مدنظر داشته و برای خرید آن اقدام کنید.

سرویس و راه اندازی کولر آبی سلولزی شما با هوم سرویز

اگر قصد راه اندازی و نصب کولر آبی و یا به دنبال تعمیر کولر آبی سلولزی هستید، شما می توانید این کار را به تیم حرفه ای هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع این کار را برای شما انجام دهند تا کولر شما به خوبی کار کند و تنفس هوایی خنک و دلچسپ در خانه خود را تجربه کنید.

قیمت نصب و سرویس کولر آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا