پزشکی و پرستاری

آموزش دوخت ماسک پارچه ای قابل شستشو بدون چرخ خیاطی

روش دوخت ماسک پارچه ای را در هوم سرویز بخوانید

در دوران کرونا، داشتن ماسک یکی از دغدغه های بزرگ همه است و همان مان سعی می کنیم که یک ماسک خوب و مناسب را تهیه کنیم و از آن برای محافظت از جان خودمان و عزیزانمان استفاده کنیم. اما گاهی اوقات هزینه ماسک های خوب و مناسب بسیار زیاد است و نمی توان این هزینه ها را هر چند وقت یکبار پرداخت کرد، به همین خاطر خیلی از افراد ترجیح می دهند که خودشان ماسک موردنیازشان را بدوزند. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که چطور خودتان ماسک پارچه ای قابل شستشو بدوزید، حتی بدون اینکه از چرخ خیاطی استفاده کنید می توانید به راحتی این کار را انجام دهید و برای خودتان و اهالی خانه، ماسک های جالب و خوبی بسازید. در این نوشته روش دوخت ماسک پارچه ای را به صورت کامل یاد می گیرید. اگر هزینه های بالای ماسک باعث شده اند که از خرید آنها خسته شوید یا از امنیت ماسک هایی که در بازار وجود دارند مطمئن نیستید، این مقاله را تا انتها بخوانید و دست به کار شوید و خودتان ماسک موردنیازتان را با ویژگی هایی که می خواهید بسازید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چرا باید از ماسک برای جلوگیری از کرونا استفاده کنیم؟

این روزها خیلی از افراد استفاده از ماسک را کنار گذاشته اند و متاسفانه این موضوع باعث شده است که ویروس کرونا بین مردم، شیوع بسیاری پیدا کند و افراد خیلی زیادی را درگیر کند.

آمارها نشان داده است که اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می شوند و آن را به دیگران منتقل می کنند، ممکن است نشانه خاصی نداشته باشند و شما فکر کنید که کاملا سالم هستند، اما در واقع خطر بسیاری ممکن است توسط این افراد ایجاد شود.

به همین خاطر است که هم خودتان و هم عزیزانتان باید از ماسک استفاده کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و بتوانید به بهترین شکل ممکن، کرونا را پشت سر بگذارید. برای انجام تست PCR به همراه انتی بادی به تیم پزشکان هوم سرویز اعتماد کنید و تست کرونا را در منزل خود بدهید.

ماسک پارچه ای
روش دوخت ماسک پارچه ای را در هوم سرویز بخوانید

ماسک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ماسک ممکن است جنس های مختلفی داشته باشد، مانند ماسک پارچه ای یا ماسک های موجود در بازار، اما این ماسک ها برای اینکه بتوانند به بهترین شکل ممکن عملکرد خودشان را نشان دهند و قابل استفاده و اطمینان باشند، باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

1- تنفس آسان:

اولین موضوع مهمی که در مورد ماسک ها وجود دارد، این است که ماسک باید به ما امکان تنفس آسان را بدهد و جلوی تنفس ما را نگیرد. مخصوصا در فصل های گرم سال رفت و آمد با ماسک بسیار سخت است و نمی توان به راحتی ماسک را روی صورت قرار داد و به بیرون رفت. به همین خاطر ماسک باید این قابلیت را داشته باشد که در آن بتوانیم به راحتی تنفس کنیم و مشکلی بابت این موضوع نداشته باشیم، چون اگر با ماسک نتوانیم تنفس مناسبی داشته باشیم، ممکن است باعث مشکل در سیستم تنفس ما شود.

2- استفاده آسان:

ماسک باید به گونه ای طراحی شده باشد که به راحتی بتوان آن را روی صورت قرار داد و از روی صورت برداشت، این کار باید به گونه ای باشد که ماسک کمترین تماس ممکن را با اجزای صورت داشته باشد و هنگام برداشتن آن، نیاز نباشد که کل صورت خودمان را دست بزنیم.

به همین خاطر بهترین نوع ماسک، ماسک هایی هستند که کش پشت گوش دارند و می توانیم به راحتی آنها را روی صورت قرار داده و مجددا برداریم.

3- قابلیت شستشو:

نکته مهم دیگری که هر ماسکی باید آن را داشته باشد، این است که قابل شستشو باشد.

ماسک قابل شستشو می تواند به راحتی شسته شده و مجددا مورد استفاده قرار بگیرد، اما ماسک هایی که یکبار مصرف هستند و قابلیت شسته شدن را ندارند، هم می توانند آلودگی زیادی وارد محیط زیست کنند و زباله ایجاد کنند و هم باعث می شوند که همیشه درگیر هزینه های زیادی بابت خرید ماسک باشیم.

مزایای ماسک های پارچه ای
مزایای ماسک های پارچه ای

4- دوام بالا:

نکته آخری که در مورد یک ماسک خوب وجود دارد، این است که ماسک خوب باید دوام بالایی داشته باشد و خیلی سریع خراب نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

ماسک هایی هستند که قابلیت شستشو هم دارند اما وقتی دوبار شسته می شوند، دیگر نمی توانید از آنها استفاده کنید و باید آنها را دور بیندازید. به همین خاطر توصیه می کنیم از ماسک هایی استفاده کنید که دوام بالایی داشته باشند و به راحتی بتوانید چندین بار آنها را شسته و استفاده کنید.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای قابل شستشو بدون چرخ خیاطی

در ادامه می خواهیم باهم قدم به قدم جلو برویم و یک ماسک پارچه ای خوب برای خودمان طراحی کنیم و بدوزیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

وسایل موردنیاز برای دوخت ماسک پارچه ای:

  • پارچه کتان یا نخی ضخیم برای پارچه اصلی ماسک به اندازه کافی
  • پارچه کتان یا پنبه ای نازک برای پارچه آستر ماسک
  • کش گرد به طول 25 تا 40 سانتیمتر

بهتر است پارچه اصلی ماسک را ابتدا بشویید و سپس اندازه بگیرید چون ممکن است پس از شستن، کمی کوچکتر شود.

وسایل موردنیاز:

  • نخ و سوزن برای دوخت ماسک
  • در صورت تمایل چرخ خیاطی هم می توانید برای این کار استفاده کنید
  • اتو
  • الگوی ماسک
الگوی دوخت
الگوی دوخت ماسک پارچه ای

الگو آموزش دوخت ماسک پارچه ای

وقتی وسایل موردنیاز را تهیه کردید، نیاز است که الگوی ماسک را داشته باشید و طبق آن ماسک خودتان را تهیه کنید.

توصیه می کنیم که برای این کار یک ماسک معمولی را به عنوان الگو استفاده کنید. می توانید نوع ماسک دلخواه خودتان را روی پارچه قرار دهید و الگوی آن را با یک گچ خیاطی یا ماژیک روی پارچه ترسیم کنید و سپس دور پارچه را ببرید تا به شکل الگوی دلخواه شما شود.

برای برش پارچه، دور آن را حدودا نیم ساعت اضافه در نظر بگیرید تا بتوانید آن را برگردانده و بدوزید و ماسک شما ظاهر زیباتری پیدا کند.

همین کار را برای پارچه آستر ماسک هم انجام دهید و آن پارچه را هم به صورت کامل برش بزنید و مطابق با الگو ببرید.

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که بهتر است پارچه ماسک یکسره باشد یا آن را به صورت دو طرفه درست کنیم؟

این موضوع کاملا به خودتان بستگی دارد و باید ببینید که از چه نوع ماسکی خوشتان می آید، اما اگر می خواهید ماسک پارچه ای شما اجازه تنفس بهتری به شما بدهد، توصیه می کنیم پارچه آن یکسره نباشد، چون در این صورت روی صورت شما می چسبد و اجازه تنفس درست به شما نخواهد داد.

بهتر است دو الگو برای ماسک درست کنید و سپس با دوختن آنها به هم، یک ماسک خوب و مناسب ایجاد کنید.

ماسک چندلایه
روش دوخت آستر ماسک

دوخت ماسک پارچه ای قابل شستشو

در مرحله قبلی وسایل موردنیاز برای دوخت ماسک را آماده کردیم و مطابق با الگو ماسک را بریدیم.

حالا وقت این است که پارچه اصلی و آستر را بدوزید و آنها را به هم متصل کنید. توصیه می کنیم ابتدا قسمت هلال پارچه های اصلی را به هم بدوزید و از محکم بودن آنها مطمئن شوید. برای این کار حوصله به خرج دهید و با دست دوخت های ریز بزنید تا کاملا محکم شود.

سپس این کار را برای پارچه آستر هم انجام دهید و دو طرف آستر را از وسط به هم بدوزید. سعی کنید از یک نخ هماهنگ با رنگ پارچه استفاده کنید تا مشخص نباشد، اگر هم می خواهید ظاهر ماسک فانتزی باشد، می توانید از نخی با رنگ مشخص استفاده کنید که در رنگ پارچه اصلی گم نشود.

دوخت آستر و پارچه اصلی به هم برای ماسک

حالا وقت این است که آستر و پارچه اصلی را به هم بدوزید و دور تا دور آنها را به هم متصل کنید. این کار را به دقت انجام دهید تا هیچ مشکلی در ظاهر ماسک وجود نداشته باشد و بتوانید به خوبی یک ماسک زیبا بدوزید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

انجام این کار با چرخ خیاطی بسیار راحت تر است اما با دست هم می توانید آن را انجام دهید. فقط کافیست که حوصله به خرج دهید و با دوخت های ریز، دور تا دور ماسک را به هم متصل کنید.

برگرداندن و دوخت دور ماسک

حالا که آستر و پارچه اصلی را به هم متصل کردید، وقت این است که دور ماسک خودتان را برگردانید و یک دوخت ریز بزنید تا زیبایی بیشتری داشته باشد. البته دقت کنید که دوخت داخل ماسک خیلی برجسته نباشد، چون ممکن است بعدا نقاطی مانند روی بینی و چانه شما را اذیت کند. کافیست یک لبه خیلی کوچک برای این قسمت در نظر بگیرید و دوخت های ریزی روی آن بزنید.

دوختن کش به ماسک

حالا در آخرین مرحله دوخت، نیاز است که کش را به گوشه های ماسک متصل کنید تا بتوانید به راحتی آن را روی صورت خودتان قرار دهید. برای اینکه بعدها بتوانید راحت تر از ماسک خودتان استفاده کنید، می توانید کش را با صورت خودتان اندازه بگیرید و طوری باشد که خیلی گوش های شما را اذیت نکن و آسیبی به صورت شما نرساند.

ماسک نه باید خیلی شل باشد که جنبه محافظتی خودش را از دست بدهد و نه باید آنقدر محکم باشد که نتوانید از آن استفاده کنید. پس این موضوع را باید کاملا در نظر بگیرید.

اتو کشیدن ماسک

در آخر توصیه می کنیم یک دور ماسک خودتان را اتو بکشید تا کاملا صاف شود و بتوانید از آن برای بیرون رفتن استفاده کنید.

مراقبتهای کرونا
دوخت ماسک پارچه ای قابل شستشو بدون چرخ خیاطی

چکیده مطلب

در این مقاله در مورد روش دوخت ماسک پارچه ای قابل شستشو بدون چرخ خیاطی صحبت کردیم و گفتیم که چطور یک ماسک خوب و عالی برای خودتان بدوزید. همچنین نکات مهم در مورد انتخاب یک ماسک خوب را گفتیم که بتوانید یک ماسک خوب و کامل با مشخصات موردنیاز خودتان تهیه کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید ماسک موردنیاز خودتان را بدوزید و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

خدمات هوم سرویز مقابله با کرونا

برای مقابله با ویروس کرونا، شما می توانید از خدمات متنوع تیم هوم سرویز برای این منظور استفاده کنید؛ مثلا می توانید ضدعفونی مکانها برای مقابله با کرونا را به هوم سرویز بسپارید یا تست کرونا را در منزل خود به سرعت انجام دهید تا از سلامتی خودتان و عزیزانتان بتوانید بهتر مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا