پزشکی و پرستاری

نکات مهم مراقبتی بعد از بخیه زدن

چگونه از بخیه ها خوب مراقبت کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است بدن ما به خاطر اتفاقات و حوادث مختلفی که روزانه برایمان پیش می آید، دچار زخم خوردگی شود و مجروح شویم. گاهی اوقات این زخم خیلی سطحی است و خود به خود خوب خواهد شد؛ اما گاهی اوقات هم این زخم عمیق است و برای بسته شدن آن نیاز به کارهایی مانند بخیه زدن داریم. البته بخیه فقط برای زخم ها نیست؛ بلکه بعد از عمل جراحی نیز ممکن است از بخیه استفاده شود تا برش های ایجاد شده روی بدن کاملا بسته شوند و اصطلاحا جوش بخورند. اما بخیه زدن به همین سادگی نیست و نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا زخم به صورت کامل بهبود یابد و اگر از بخیه به خوبی مراقبت نکنیم، ممکن است باعث عفونت زخم شود.

در این مقاله می خواهیم در مورد نکات مهم مراقبتی بعد از بخیه زدن صحبت کنیم و بگوییم که وقتی قسمتی از بدن شما بخیه دارد، چطور باید از آن مراقبت کنید و چه کارهایی باید انجام دهید تا بتوانید به بهترین شکل دوره نقاهت را پشت سر بگذارید و بخیه را از بدن خودتان جدا کنید.

اگر خودتان یا عزیزانتان دارای بخیه هستید و می خواهید از آن مراقبت کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بخیه زدن چه کاربردی دارد؟

وقتی قسمتی از لباسمان پاره می شود، همه ما با استفاده از نخ و سوزن آن قسمت را می دوزیم یا اصطلاحا کوک میزنیم تا پارگی از بین برود و بتوانیم مجددا از آن لباس استفاده کنیم. بخیه زدن هم مانند همان کوک زدن در لباس است با این تفاوت که در بدن ما انجام می شود و برای زخم های عمیق یا محل برش عمل های مختلف کاربرد دارد.

بخیه ها معمولا با استفاده از نخ های مختلفی می توانند انجام شوند که برخی از این نخ ها خود به خود جذب بدن می شوند و نیازی به کشیدن ندارند و برخی از این نخ ها هم مانند نخ نایلون هستند که پس از مدتی باید کشیده شوند تا محل زخم خوب شود.

جالب است بدانید که بخیه زدن باعث می شود که زخم بسته شود و از عفونت و ایجاد حساسیت جلوگیری می کند و همچنین می تواند جلوی خونریزی های شدید را نیز بگیرد. به همین خاطر است که باید از بخیه خودتان به خوبی مراقبت کنید.

نکات مراقبتی بعد از بخیه زدن
نکات مراقبتی بعد از بخیه زدن

نکات مهم مراقبتی بعد از بخیه زدن

در ادامه می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که با رعایت کردن آنها می توانید مراقبت بهتری از بخیه انجام دهید و در راستای بهبود سریعتر زخم خودتان عمل کنید. دقت کنید که این نکات خیلی مهم هستند و انجام ندادن آنها ممکن است باعث ایجاد خونریزی و عفونت و ایجاد درد در ناحیه زخمی شود.

پس با دقت نکات گفته شده را انجام دهید تا خطری شما را تهدید نکند و بتوانید به خوبی دوره نقاهت خودتان را پشت سر بگذارید.

1- به توصیه های پزشک عمل کنید:

اولین نکته ای که شاید بدیهی هم باشد، این است که به توصیه های پزشک خودتان عمل کنید. معمولا پس از بخیه زدن، پزشک نکاتی را برای رسیدگی به زخم یا زمان کشیدن بخیه ها یا موارد دیگری که به این موضوع مربوط می شوند می گوید و باید آنها را رعایت کنید.

این موارد مهم هستند؛ زیرا هر زخمی با زخم دیگر متفاوت است و پزشک معمولا با توجه به زخم نکاتی را به شما می گوید که ممکن است در نکات عمومی این موضوع وجود نداشته باشند. مثلا ممکن است زخم شما خیلی عمیق باشد و پزشک بگوید که روزانه زخم را با مواد ضدعفونی شستشو دهید و شما باید این موضوع را رعایت کنید تا از عفونت و خشک شدن سطح زخم جلوگیری کنید. پس بعد از معاینه پزشک به توصیه های او خوب توجه داشته باشید.

2- تا 24 ساعت محل زخم را خیس نکنید:

معمولا این نکته را پزشک نیز به شما می گوید؛ اما اگر در این مورد چیزی به شما گفته نشده است، باید بدانید که تا حداقل 24 ساعت نباید حمام کنید و زخم خودتان را خیس کنید. چون خیس شدن زخم می تواند احتمال ایجاد عفونت را افزایش دهد و این موضوع باعث می شود زخم شما دیرتر خوب شود. پس این نکته را رعایت کنید و به تجویز پزشک خودتان برای شستن زخم بعد از بخیه زدن عمل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

ضدعفونی کردن جای بخیه
ضدعفونی کردن جای بخیه

3- پوسته ها را شستشو دهید:

خیلی از افراد وقتی اطراف زخمشان پوسته پوسته می شود، آنها را می کنند و از پوست جدا می کنند که این کار هم باعث می شود درد زیادی در این قسمت ایجاد شود و گاهی اوقات با خونریزی همراه است و هم باعث می شود که در آینده جای زخم روی بدن شما باقی بماند.

پس به جای اینکه پوسته ها را جدا کنید، توصیه می کنیم که زخم خودتان را شستشو دهید و پوسته ها را نرم کنید تا خودشان کم کم کنده شوند و با این کار کمک کنید که جای زخم روی بدن شما باقی نماند.

4- زخم را نخارانید:

وقتی زخم و بخیه شما در حال خوب شدن است، احتمالا خیلی می‌خارد و این موضوع ممکن است باعث شود که بخواهید زخم خودتان را بخارانید. اما باید بدانید که این کار هم باعث ایجاد خونریزی می شود و هم می تواند برایتان دردآور باشد. به همین خاطر این کار را به هیچ وجه انجام ندهید و به جای خاراندن زخم آن را با کرم نرم کنید تا خارش خود به خود برطرف شود.

5- به استخر نروید:

در آب استخر از موادی مانند کلر استفاده می شود که آب را تصفیه می کنند و باعث می شود که آب مدت زمان بیشتری تمیز بماند. اما این ماده برای زخم ناشی از بخیه زدن اصلا مناسب نیست و هم می تواند باعث ایجاد سوزش در زخم شود و حسابی شما را اذیت کند و هم ممکن است که باعث ایجاد عفونت شود.

به همین خاطر توصیه ما این است که تا وقتی بخیه را نکشیده اید و زخم شما به صورت کامل بسته و خوب نشده است، به هیچ وجه استخر نروید و از آب های دارای مواد خاص استفاده نکنید.

6- بخیه ها را خشک کنید:

طبق دستوری که پزشکتان داده است، می توانید در زمان نیاز دوش بگیرید و بدن خودتان را بشویید، اما باید بدانید که بهتر است از فشار آب کمتر استفاده کنید تا زخم شما خیلی خیس نشود و پس از خیس شدن هم حتما زخم را با استفاده از یک حوله به آرامی خشک کنید تا به آن فشار وارد نشود و بد جوش نخورد.

خشک نگه داشتن بخیه ها
خشک نگه داشتن بخیه ها

7- کارها و ورزش های سنگین ممنوع:

برخی از کارها ممکن است فشار زیادی به شما وارد کنند و برخی از ورزش ها نیز به همین صورت هستند. در زمانی که زخم بدن شما هنوز خوب نشده و بخیه روی آن وجود دارد، انجام ورزش ها و کارهایی که ممکن است به زخمتان فشار وارد کنند ممنوع است و این کارها می توانند به شما آسیب بزنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

وارد کردن فشار به زخم می تواند باعث باز شدن آن و ایجاد خونریزی شود که این کار برایتان حسابی دردسرساز خواهد بود و گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که مجددا بخیه خورده شود.

8- مراقب شوخی ها باشید:

برخی از افراد مخصوصا جوان ترها، ممکن است به زخم خودشان اهمیت زیادی ندهند و با دوستان خودشان به شوخی بپردازند که گاهی اوقات این شوخی ها می تواند خطرناک باشد و به زخم آسیب بزند.

در زمانی که زخم هنوز بسته نشده است و بخیه دارد، بهتر است از انجام شوخی های خطرناک جلوگیری کنید تا هیچ آسیبی به زخم شما وارد نشود و بتوانید سریعتر بهبود پیدا کنید. هرچه در مراقبت از زخم ناشی از بخیه زدن سهل انگاری کنید، زمان بهبود آن دیرتر می شود و خودتان اذیت خواهید شد.

ویزیت بخیه ها توسط پزشک
ویزیت بخیه ها توسط پزشک

9- با دکتر خودتان در ارتباط باشید:

خیلی مهم است که در زمانی که بخیه روی زخم شما قرار دارد، حتما با دکتر خودتان در ارتباط باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، سریعا به خودتان رسیدگی کنید و از شدید شدن مشکلات جلوگیری کنید.

مثلا ممکن است که زخم شما باز شود یا خونریزی داشته باشد و یا مایعات زرد رنگی از آن خارج شود که در این صورت شاید نیاز به پانسمان داشته باشید و باید این موضوع را با پزشک خودتان مطرح کنید.

در ارتباط بودن با پزشک باعث می شود که بتوانید نکات مهم را از او دریافت کنید و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی با پزشک مشورت کنید و این موضوع در نهایت کمک می کند که بهبود زخم شما سریعتر انجام شود و بتوانید سلامتی خودتان را به دست بیاورید.

ویزیت پزشک در منزل با تیم پزشکان هوم سرویز

اگر بدن شما بخیه دارد و می خواهید توسط پزشک معاینه شوید، می توانید از خدمات پزشکی هوم سرویز برای این موضوع استفاده کنید تا پزشک متخصص به منزل شما بیاید و زخم و بخیه شما را معاینه کند. برای درخواست خدمات ویزیت پزشک در منزل، روی دکمه های زیر کلیک کنید تا از شرایط و قیمت این کار مطلع شوید:

ویزیت پزشک در منزل با هوم‌سرویز

قیمت مناسب خدمات پزشکی و پرستاری

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع بندی

در این مقاله در مورد نکات مهم مراقبتی بعد از بخیه زدن صحبت کردیم و گفتیم که اصلا بخیه چیست و چه کاربردی برای زخم دارد و گفتیم که مراقبت نامناسب از بخیه چقدر می تواند برایتان آسیب زننده باشد.

همچنین با هم چندین نکته مهم را بررسی کردیم که هرکدام از آنها باید رعایت شوند تا بتوانید به بهترین شکل از بخیه خودتان مراقبت کنید و زخم شما سریعتر بهبود پیدا کند. دقت کنید که نکات گفته شده را حتما رعایت کنید تا مشکلی برای خودتان و زخمتان ایجاد نشود.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با نکات مهم مراقبتی بعد از بخیه زدن آشنا شوید و در این زمینه بهترین عملکرد ممکن را از خودتان نشان دهید. هر زمان که نیاز به پزشک و پرستار داشتید، می توانید درخواست خود را برای خدمات پزشکی در هوم سرویز ثبت بفرمایید تا کارهایی مانند پانسمان زخم، ویزیت پزشک در منزل یا چکاپ کامل به بهترین شکل ممکن برای شما انجام شود.

قیمت معاینه پزشکی در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا