هوم سرویز

آموزش اسیدشویی و رسوب زدایی پکیج

برای گرم کردن محیط خانه با کمک پکیج، ابتدا آب وارد پکیج می‌شود و پس از روشن شدن شعله، آب گرم می‌شود. با ورود آب گرم به رادیاتورها، فضای خانه گرم و دلپذیر خواهد شد. در داخل لوله‌های آب، مواد معدنی و املاح خاصی وجود دارد که داخل محفظه پکیج رسوب می‌کنند و جمع می‌شوند. جمع شدن رسوب در داخل پکیج باعث اختلال در عملکرد پکیج می‌شود و به قطعات آن آسیب می‌رساند. به همین دلیل بهتر است روش رسوب زدایی پکیج را بلد باشید و حداقل یک بار در سال، این کار را انجام دهید.

در این نوشته قصد داریم روش رسوب زدایی پکیج را به شما توضیح دهیم و بگوییم که چطور رسوبات پکیج را خیلی راحت از بین ببرید.

رسوب زدایی پکیج کاری حساس است و برای انجام آن، بهتر است با قطعات مختلف پکیج آشنایی داشت. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، این کار را به افراد متخصص و حرفه‌ای می‌سپارند و هزینه رسوب زدایی پکیج را پرداخت می‌کنند تا مراحل اسیدشویی پکیج با کمترین میزان خطر انجام شود.

در این نوشته شما یاد می‌گیرید که خودتان کار رسوب زدایی پکیج را انجام دهید و با وسایل لازم برای این کار آشنا خواهید شد. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

رسوب زدایی پکیج
رسوب زدایی پکیج با مواد ارزان

چرا باید رسوب زدایی پکیج را انجام دهیم؟

همان‌طور که گفتیم، در داخل آب، املاح و مواد معدنی زیادی وجود دارد و احتمال اینکه این املاح در لوله‌ها و قطعات پکیج ته‌نشین شود زیاد است. به همین دلیل است که از سختی گیر آب در پکیج استفاده می‌شود تا این قطعه، مانع از جمع شدن رسوب در داخل پکیج شود. در نظر داشته باشیم که رسوب زدایی پکیج به صورت معمول یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی و آسیب و استهلاک پکیج محسوب می شود.

رسوب زدایی پکیج فرآیندی است جهت جرمگیری مبدل و سایر قسمت های مدار گرمایشی پکیج و دفع رسوبات ناشی از املاح و مواد معدنی موجود در آب (اصطلاحا سختی آب) که باعث جلوگیری و رفع اختلالات عملکردی پکیج (نظیر انسداد لوله ها و مجاری ورودی و خروجی دستگاه، فشار بیش از حد به قطعات پکیج، مصرف انرژی بالا و بازدهی پایین) خواهد شد.

اگر آب در محل زندگی شما املاح زیادی دارد، باید یک یا دو بار در سال برای رسوب زدایی قطعات پکیج اقدام کنید؛ زیرا ته نشین شدن رسوب در پکیج باعث می‌شود که کیفیت آب گرم پایین بیاید و آب گرم فشار کمی داشته باشد.

اگر شاهد علائم و نشانه های زیر هستید حتما رسوب زدایی پکیج را عقب نیاندازید:

در این حالت باید ابزارهای لازم را تهیه کنید و قسمت‌های مهم پکیج مانند رادیاتور آن را رسوب زدایی کنید. بهتر است هنگام اسید شویی مبدل پکیج سایر قسمت های پکیج نظیر رادیاتورها و کلیه قسمت های مدار گرمایشی پکیج نیز جرمگیری شود.

در ادامه با دو روش کاربردی برای رسوب زدایی پکیج آشنا خواهید شد.

رسوب زدایی پکیج با سرکه
دو روش برای رسوب زدایی پکیج و رادیاتور

انواع روش‌های رسوب زدایی پکیج

به‌صورت کلی، رسوب زدایی پکیج به دو روش انجام می‌شود که این روش‌ها هنوز هم مرسوم هستند. شما می‌توانید با توجه به امکاناتی که دارید، یکی از این روش‌ها را برای از بین بردن رسوبات پکیج انتخاب کنید:

1- رسوب زدایی سنتی:

در روش سنتی، همه کارها با دست انجام می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از مواد اسیدی، سرکه و جوهر نمک رسوب‌ها را پاک کنید. در این روش، شما باید خیلی احتیاط کنید تا مواد اسیدی با بدن شما تماسی نداشته باشند و اثرات بدی را برجای نگذارند. هزینه رسوب زدایی سنتی پایین است و شما می‌توانید برای رسوب زدایی پکیج در خانه، از این روش استفاده کنید.

2- رسوب زدایی با پمپ مخصوص اسیدشویی:

این روش، بیشتر توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام می‌شود و رسوبات پکیج با کمک پمپ مخصوص اسیدشویی از بین می‌روند. رسوب زدایی پکیج با پمپ خیلی سریع قابل انجام است و انواع رسوبات سخت را از پکیج جدا می‌کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟
تعمیر و سرویس پکیج
رسوب زدایی پکیج به روش سنتی

آموزش رسوب زدایی پکیج به روش سنتی

اگر به تجهیزاتی مانند پمپ اسیدشویی دسترسی ندارید، می‌توانید از روش سنتی برای از بین بردن رسوبات پکیج استفاده کنید.

برای انجام این روش، بهتر است مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهید تا بتوانید رسوب‌های داخل پکیج را به صورت کامل از بین ببرید:

1- خالی کردن آب دستگاه:

اولین مرحله این است که آب موجود در دستگاه را به‌صورت کامل تخلیه کنید. برای این کار می‌توانید از شیر تخلیه آب استفاده کنید تا آب داخل پکیج به‌صورت کامل تخلیه شود.

در صورت وجود آب در مبدل و سایر قسمت‌های پکیج، غلظت اسیدهای شوینده کمتر می‌شود و نمی‌تواند به‌خوبی رسوبات را از بین ببرند.

2- باز کردن مبدل پکیج:

در مرحله بعدی باید با استفاده از آچار آلن، مبدل پکیج را باز کرده و آن را برای اسیدشویی آماده کنید. پس از باز کردن مبدل، مجدداً چک کنید که آبی در مبدل وجود نداشته باشد. در صورت وجود آب، می‌توانید با فوت کردن در داخل مبدل، آب موجود را خارج کنید.

آماده کردن پکیج برای رسوب زدایی
آماده کردن پکیج برای رسوب زدایی

3- استفاده از اسید دیسکلر:

اسید دیسکلر، ترکیبی از اسید و جوهرنمک صنعتی است که قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارد. شما می‌توانید از اسید دیسکلر برای رسوب زدایی پکیج استفاده کنید تا تمامی رسوب‌های موجود را از بین ببرید.

این محلول بسیار قدرتمند است؛ به همین دلیل باید هنگام کار با آن، نکات ایمنی را رعایت کنید تا هیچ‌گونه خطری شما را تهدید نکند و مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید.

برای رسوب زدایی پکیج با اسید دیسکلر، آرام‌ آرام اسید را در مبدل بریزید و کمی صبر کنید تا رسوب‌ها جدا شوند. برای ریختن اسید، می‌توانید از یک قیف مناسب استفاده کنید و مقدار کمی از اسید را داخل پکیج بریزید. سپس کمی صبر کنید تا اسید از سمت دیگر بجوشد و رسوب‌ها را خارج کند. مجدداً اسید بیشتری را وارد پکیج کنید و منتظر بمانید.

این کار را به‌اندازه‌ای انجام دهید که هیچ‌گونه رسوبی در داخل مبدل باقی نماند.

4- استفاده از چکش:

اگر با استفاده از روش قبلی، رسوب‌ها به‌صورت کامل خارج نشدند و باز هم رسوب در مبدل وجود داشت، می‌توانید مبدل را حرارت دهید و با استفاده از یک چکش مناسب، به آن ضربه بزنید تا رسوب‌ها کاملاً جدا شوند. البته این کار را با احتیاط انجام دهید و حواستان باشد که با چکش، مبدل را خراب نکنید.

سپس مجدداً اسید را در داخل مبدل بریزید و 15 دقیقه صبر کنید. پس از این مدت، کل پکیج را با فشار بالای آب بشویید.

همچنین پس از اتمام کار، مبدل را چندین بار با آب بشویید تا اسید موجود در آن کاملاً تخلیه شود. با این کار، دیگر اسید وارد لوله‌های آب و مدار پکیج نمی‌شود.

پس از انجام این مراحل، شما شاهد پاک شدن رسوبات از پکیج خواهید بود. پس از انجام این کارها، شما می‌توانید مبدل را روی پکیج متصل کنید و سپس پکیج را روشن کنید.

اگر دیسکلر را تهیه نکردید، می‌توانید از سرکه برای رسوب‌زدایی پکیج استفاده کنید تا بدون خراب شدن مبدل و قطعات پکیج؛ کار رسوب زدایی انجام شود.

اسید دیسکلر با درصد پایین برای رسوب زدایی پکیج
اسید دیسکلر با درصد پایین برای رسوب زدایی پکیج

رسوب زدایی پکیج با استفاده از پمپ مخصوص

در روش سنتی، تمام کارهای لازم برای رسوب زدایی پکیج مانند ریختن اسید و از بین بردن رسوب‌ها با دست انجام می‌شد؛ اما در این روش، کار رسوب زدایی با استفاده از پمپ‌های مخصوص اسیدشویی انجام می‌شود و پمپ، به صورت اتوماتیک کار ریختن اسید داخل مبدل را انجام می‌دهد. می‌توان گفت که خطر این روش بسیار کمتر است و خیلی سریع انجام می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

بعضی از افراد، با استفاده از پمپ کولر، وسیله‌ای شبیه به پمپ مخصوص اسیدشویی می‌سازند که کاری تخصصی است. پیشنهاد می‌کنیم کار رسوب زدایی پکیج با پمپ اسیدشویی را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید تا با رعایت نکات ایمنی، این کار را برای شما انجام دهند. پکیج کاران حرفه‌ای هوم سرویز همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند سرویس پکیج، رسوب زدایی پکیج، نصب و تعمیرات پکیج را برای شما انجام می‌دهند.

برای رسوب زدایی پکیج با پمپ مخصوص اسیدشویی، مراحل زیر باید انجام شود:

1- باز کردن مبدل پکیج:

در مرحله اول، مبدل پکیج را باز کنید تا در طول اسیدشویی پکیج کارتان راحت‌تر انجام شود. برای انجام این کار، قاب پکیج را باز کنید و مبدل را به صورت کامل از جای خود خارج کنید.

بعضی از افراد، مبدل پکیج را باز نمی‌کنند و فقط ورودی آن را به پمپ متصل می‌کنند و خروجی مبدل را نیز با شیلنگ پلاستیکی به داخل ظرف اسید وصل می‌کنند. با این کار، رفت‌ و برگشت اسید به‌خوبی انجام می‌شود و بدون باز کردن مبدل نیز می‌توان رسوبات را از بین برد.

2- اتصال مبدل به پمپ:

حالا مبدل را در مکانی قرار دهید که هوای آزاد جریان دارد. سپس یک سر مبدل را به شیلنگ ورودی که به پمپ نیز متصل است وصل کنید. سر دیگر مبدل باید به شیلنگ داخل ظرف اسید متصل شود.

با انجام این کار، مواد اسیدی چندین بار به‌صورت رفت‌ و برگشتی داخل مبدل می‌رود و این موضوع باعث می‌شود که تمامی رسوبات موجود در مبدل به‌صورت کامل جدا شوند و از بین بروند.

3- از بین بردن رسوبات سخت:

گاهی اوقات با وجود رفت و برگشت اسید به داخل مبدل پکیج، متوجه می‌شوید که باز هم رسوبات زیادی در داخل پکیج وجود دارد که به دیواره مبدل چسبیده‌اند و به‌راحتی جدا نمی‌شوند.

در چنین حالتی باید مبدل را مقداری گرم کنید و سپس با چکش به آن ضربه بزنید. سپس کار ورود و خروج اسید را مجدداً انجام دهید تا رسوب‌های داخلی به‌صورت کامل جدا شوند و از بین بروند.

این مراحل باید به‌سرعت انجام شود تا اسید به مبدل و سایر قطعات آسیبی نرساند. همچنین از اسیدهای بسیار قوی و غلیظ برای این کار استفاده نکنید تا قطعات پکیج شما خراب نشوند.

نکات ایمنی مهم در زمان رسوب زدایی پکیج
نکات ایمنی مهم در زمان رسوب زدایی پکیج

نکات ایمنی مهم در زمان رسوب زدایی پکیج

در این نوشته، شما با دو روش سنتی و روش تخصصی برای رسوب زدایی انواع پکیج آشنا شدید. حالا می‌خواهیم نکات ایمنی مهم در زمان کار کردن با اسید را به شما یادآوری کنیم تا بتوانید این مراحل را به‌خوبی انجام دهید.

در طول مراحل رسوب زدایی قطعات پکیج، موارد زیر را رعایت کنید:

1- از ماسک و دستکش و عینک استفاده کنید:

در هنگام رسوب زدایی پکیج، شما از مواد شیمیایی و اسیدی استفاده می‌کنید که حتی استشمام بوی آنها به سیستم تنفسی شما آسیب می‌رساند. به همین خاطر باید حتماً در هنگام انجام این کار، از ماسک استفاده کنید.

در هنگام کار با اسید، پوشیدن دستکش مناسب نیز الزامی است؛ زیرا برخورد مواد اسیدی با پوست بسیار خطرناک است و باعث ایجاد مشکلات پوستی و از بین رفتن لایه‌های پوست می‌شود. همچنین حتماً از عینک نیز استفاده کنید تا از ورود گازهای سمی به چشمانتان جلوگیری کنید و بتوانید در شرایط ایمنی کامل، کارتان را انجام دهید.

2- از پاشیده شدن اسید جلوگیری کنید:

سعی کنید در زمان استفاده از اسید، کارتان را به‌آرامی و بادقت کامل انجام دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. اصلاً بدون دستکش با مواد اسیدی کار نکنید، زیرا پاشیده شدن اسید روی پوست اثرات بدی را ایجاد می‌کند و باعث ایجاد خارش‌های شدید پوستی، زخم و اگزما می‌شود. شما می‌توانید مقدار کمی اسید را داخل ظرف کوچکی بریزید و آرام آرام از آن برای رسوب زدایی پکیج استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از غوطه ور کردن قطعات پکیج داخل اسید خودداری کنید تا مشکلی برای تجهیزات پکیج به وجود نیاید.

3- در صورت پاشیده شدن اسید، حتماً آن ناحیه را با آب بشویید:

اگر اسید به مناطقی مانند پوست دست یا پاها پاشیده شد، سریع آن قسمت را با آب سرد بشویید. در صورتی‌ که متوجه تغییرات خاصی در آن ناحیه از بدنتان شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از ایجاد خطرات پوستی جلوگیری کنید.

4- تا حد امکان از افراد متخصص کمک بگیرید:

اگر تجربه‌ای در زمینه رسوب زدایی قطعات فلزی ندارید، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید و این کارها را به‌تنهایی انجام ندهید تا خطری شما را تهدید نکند. افراد حرفه‌ای در زمینه سرویس و نصب پکیج، کاملاً با قطعات پکیج آشنایی دارند و می‌توانند رسوب زدایی پکیج را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. این افراد برای از بین بردن رسوب‌های پکیج از پمپ مخصوص اسیدشویی استفاده می‌کنند و تمام رسوبات را با اسیدهای مخصوص این کار (مانند دیسکلر) و با درصد پایین اسید انجام می‌دهند.

پس از پایان اسیدشویی نیز اسید داخل قطعات پکیج را قلیایی می‌کنند و با کاغذ PH، میزان اسیدی بودن محیط پکیج را اندازه می‌گیرند تا مطمئن شوند که اسید داخل پکیج باقی نمانده است. در پایان کار هم مدارهای رادیاتورها را شستشو می‌دهند تا تمام رسوبات موجود در مدار پکیج از بین برود.

به همین دلیل بهتر است تمام کارهای مرتبط با پکیج مانند رسوب زدایی، لوله کشی شوفاژها و سرویس پکیج توسط افراد متخصص انجام شود.

تعمیر و سرویس پکیج با هوم سرویز
پیشگیری از تجمع رسوبات در پکیج

پیشگیری از رسوب زدن پکیج

بهترین کار این است که از جمع شدن رسوبات در پکیج جلوگیری کنید تا دیگر نیازی به اسیدشویی پکیج نداشته باشید. برای جلوگیری از تجمع رسوب در پکیج، شما می‌توانید از صافی برنجی و سختی گیر آب استفاده کنید. انواع سختی گیر مغناطیسی و الکترومغناطیسی با هزینه مناسب در بازار موجود است. این سختی گیرها در مسیر آب ورودی به پکیج نصب می‌شوند و با اعمال میدان مغناطیسی، جلوی ته نشین شدن رسوبات و املاح را می‌گیرد.

با نصب سختی گیر در پکیج، آب سالم‌تر و با رسوبات کمتری وارد پکیج می‌شود و رسوبات آب در مبدل پکیج جمع نمی‌شوند. با انجام این کار، از قطعات پکیج خود بهتر مراقبت می‌کنید و دیرتر به رسوب زدایی پکیج نیاز پیدا خواهید کرد.

بنابراین اگر آب محل زندگی شما رسوبات زیادی دارد و این موضوع باعث شده است که زودبه‌زود به رسوب زدایی پکیج نیاز داشته باشید، بهترین روش استفاده از سختی گیر پکیج است.

اهمیت استفاده از سختی گیر برای پکیج
اهمیت استفاده از سختی گیر برای پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره اهمیت رسوب زدایی پکیج با شما صحبت کردیم و گفتیم که چرا انواع رسوبات در داخل پکیج جمع می‌شوند. سپس دو روش کاربردی برای از بین بردن رسوبات پکیج را به شما یاد دادیم و ابزارهای لازم برای این کار را به شما معرفی کردیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما مفید و کاربردی باشد.

نگهداری از قطعات پکیج، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است انجام کارهای تخصصی پکیج را به تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید. تیم باتجربه و متخصص هوم سرویز همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. خدماتی نظیر نصب و سرویس پکیج و لوله کشی پکیج روکار را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز برای سرویس پکیج و رادیاتور، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا