نظافت و پذیرایی

بهترین مواد شوینده مبل برای شستشوی مبل سفید و رنگی در منزل

مبلمان، یکی از مهم‌ترین وسایل منزل است که دکوراسیون اتاق پذیرایی را تکمیل می‌کند. با انتخاب مبلمان مناسب، شما می‌توانید زیبایی و جذابیت خانه خود را چند برابر کنید. علاوه بر خرید مبل شیک، شما باید از مبلمان منزلتان به‌خوبی نگهداری کنید. شستشوی منظم مبل، باعث حفظ زیبایی و جذابیت مبلمان منزل شما می‌شود و هرگونه لکه و آلودگی روی مبل را از بین می‌برد. بعضی از افراد دوست دارند که از خدمات مبل شویی در منزل برای نظافت مبلمان استفاده کنند و بعضی از افراد نیز دوست دارند که خودشان کار شستشوی مبلمان منزل را انجام دهند. برای شستشو و تمیز کردن مبلمان راحتی و کلاسیک، بهتر است از مواد شوینده مبل استفاده کنید تا بدون آسیب به الیاف و پارچه رومبلی، تمام قسمت‌های مبل تمیز شود.

اگر شما هم قصد شستشوی مبلمان منزل خود را داشته باشید، احتمالاً این سوالات برای شما پیش آمده است که بهترین مواد شوینده مبل چیست و آیا می‌توان از محلول خانگی برای تمیز کردن مبل استفاده کرد؟

در این نوشته قصد داریم انواع مواد شوینده و لکه بر مبل را به شما معرفی کنیم که انواع لکه‌ها و آلودگی‌های روی مبل را به‌سرعت از بین می‌برد. همچنین روش شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید کار شستشوی مبلمان را به‌راحتی در منزل انجام دهید و مبل‌های تمیز و خوشبو داشته باشید.

اگر شما هم دوست دارید که روش شستشوی مبل بدون دستگاه را یاد بگیرید و از بهترین شوینده برای شستن مبل سفید و مبل رنگی استفاده کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم
چگونه مبل چرک را تمیز کنیم

برای انتخاب مواد شوینده مبل، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از معرفی انواع مواد شوینده مبل، بهتر است با نکات مهم برای انتخاب مواد شوینده آشنا شوید تا بتوانید با توجه به رنگ و جنس مبلمان خود، از مایع و شوینده مناسب استفاده کنید.

قبل از انتخاب مایع شوینده مبل، به نکات زیر توجه کنید:

1- رنگ مبلمان:

اولین موضوعی که در انتخاب مواد شوینده مبل باید به آن دقت کنید، رنگ مبلمان است. محلول تمیزکننده مبل سفید و روشن با محلول تمیزکننده مبل رنگی فرق دارد. گاهی اوقات استفاده از مواد شوینده مبل سفید برای شستن مبل رنگی باعث خراب شدن رنگ مبلمان و تغییر ظاهر مبل می‌شود. به همین دلیل است که شما باید با توجه به رنگ مبل، از شوینده مناسب استفاده کنید تا مبل شما آسیبی نبیند.

2- جنس پارچه مبلمان:

یکی دیگر از نکات مهم برای انتخاب مواد شوینده مبل، توجه به جنس مبلمان است. مثلاً اگر جنس مبلمان شما چرمی است، باید از روش‌های مخصوص شستشوی مبلمان چرمی استفاده کنید تا چرم روی مبل آسیبی نبیند و پاره نشود. در راهنمای انتخاب پارچه مبل راحتی و استیل به شما توضیح دادیم که هرکدام از پارچه‌های رومبلی، جنس و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و باید به شیوه مخصوصی از آنها نگهداری کرد. بنابراین بسیار مهم است که به جنس مبلمان و پارچه رومبلی توجه داشته باشید و با توجه به ظرافت یا مقاومت مبل، از شوینده مناسب برای شستن مبل استفاده کنید.

بهترین تمیز کننده مبل و فرش
راهنمای انتخاب بهترین تمیز کننده مبل

3- جنس مواد داخل مبلمان:

قبل از شستن مبل با شلنگ آب و سطلی از شوینده، باید ببینید که جنس مواد داخل مبلمان چیست و آیا مبل قابل شستشو است یا خیر؟ الیاف و مواد داخل مبلمان اهمیت زیادی دارند و ممکن است در اثر شستشو و خیس شدن خراب شوند. مثلاً در صورت شستشوی پاف، ممکن است الیاف داخل پاف نشست کند و ظاهر پاف خراب شود. به همین دلیل ابتدا باید نوع اسفنج و فوم مبلمان را تشخیص دهید و سپس برای انتخاب مواد شوینده مبل و روش شستشوی مبل در منزل تصمیم بگیرید.

نکته مهم قبل از شستن مبل:

نکته مهمی که بسیاری از افراد فراموش می‌کنند این است که حتماً قبل از شروع شستشو و خیس کردن سطح مبلمان، تمام قسمت‌های مبل را گردگیری کنید. اگر قبل از شستشو، گردگیری مبلمان را انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که گردوخاک روی مبلمان با آب و شوینده ترکیب شود و به الیاف مبل بچسبد و رنگ مبل را مات و تیره کند.

با توجه به جنس، رنگ و فوم داخل مبلمان، شما می‌توانید بهترین مواد شوینده مبل را انتخاب کنید. در ادامه، با ویژگی‌های محلول تمیزکننده مبل آشنا خواهید شد و می‌توانید از میان انواع شوینده، مایع مناسب برای شستشوی مبل‌های خود را پیدا کنید.

آموزش شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه
آموزش شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه

بهترین مواد شوینده مبل چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه از انواع محلول های خانگی تمیزکننده مبل مانند الکل و نمک، جوش شیرین و آب، سرکه سفید و جوهرنمک برای شستن مبل در منزل استفاده می‌شود. همچنین شامپو فرش، مایع لکه بر و مایع لباسشویی هم برای شستشوی مبلمان کاربرد زیادی دارد. اما کدام یک از این گزینه‌ها برای شستن مبل در منزل مناسب‌تر است؟ برای پیدا کردن مایع قدرتمند برای شستن مبل، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1- حساسیت‌زا نبودن:

بسیاری از افراد از نظر پوستی و تنفسی به مواد شوینده‌های قوی و خاص حساسیت دارند و دچار مشکلاتی مانند آلرژی، تنگی نفس و مشکلات پوستی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از مواد شوینده‌ای برای شستن مبل استفاده کنید که حساسیت‌زا نیستند. شوینده‌های ملایم مخصوص مبلمان، با پوست و سیستم تنفسی انسان سازگاری دارند و کار با این مواد هیچ مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

2- انتخاب شوینده مناسب برای تمیز کردن انواع لکه‌ها:

برای شستن مبل در منزل، بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که توانایی از بین‌ بردن انواع لکه‌ها را داشته باشد. در مقاله روش پاک کردن لکه چسب از روی مبل به شما توضیح دادیم که پاک کردن بعضی از لکه‌ها کار سختی است و باید با کمک شوینده مناسب انجام شود. به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد، ترکیب کردن چند ماده شوینده با هم، کار خطرناکی است و باعث آسیب دیدن مبلمان و مشکلات تنفسی می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشک شویی مبل هم ارائه میده؟
بهترین لکه بر مبل پارچه ای
بهترین لکه بر مبل

3- پرهیز از انتخاب مواد شوینده اسیدی:

امروزه انواع مواد شوینده با کیفیت خوب در بازار موجود است و با کمی تحقیق، شما می‌توانید از مواد شوینده مناسب برای شستشوی مبلمان خود استفاده کنید. یادتان باشد که برای شستن مبل در منزل، بهتر است از شوینده‌های معمولی استفاده کنید که فاقد اسید هستند؛ زیرا شوینده اسیدی، به مبلمان آسیب جدی وارد می‌کند و باعث تغییر رنگ پارچه رومبلی می‌شود. همچنین این شوینده‌های اسیدی برای سیستم تنفسی انسان نیز مضر هستند و شما را درگیر سرفه و آلرژی می‌کنند.

4- قابلیت پاک شوندگی آسان:

یکی از ویژگی‌های مهم بهترین شوینده‌ فرش و مبل این است که به‌راحتی پاک شوند. گاهی اوقات شما از تمیزکننده مبل و فرش استفاده می‌کنید که لکه‌ها را سریع پاک می‌کند؛ اما روی سطح مبل و فرش ماندگار می‌شود و نمی‌توانید کف و مواد شوینده را به‌راحتی از روی سطح پاک کنید. در این حالت، برای پاک کردن شوینده از روی مبلمان کار سختی در پیش خواهید داشت و کار شستشوی مبلمان برای شما سخت خواهد شد.

با توجه به این نکات، شما می‌توانید از شوینده مناسب برای شستن مبل استفاده کنید. در قسمت بعدی، با بهترین مواد شوینده و تمیزکننده مبل آشنا خواهید شد.

بهترین مایع برای شستن مبل
بهترین مایع برای شستن مبل

معرفی بهترین مواد شوینده مبل سفید و رنگی در منزل

در این قسمت، با تعدادی از بهترین شوینده های مبل آشنا خواهید شد که به‌راحتی قابل استفاده هستند و شما می‌توانید از تمام مغازه‌ها این شوینده‌ها را خریداری کنید:

1- صابون مایع:

صابون مایع، یکی از بهترین مواد شوینده برای شستشوی مبل است. شما می‌توانید هم برای شستن مبل سفید و هم برای شستن مبل رنگی از صابون مایع استفاده کنید. این شوینده، انواع لکه‌ها را به‌سرعت از روی مبل و فرش پاک می‌کند. همچنین صابون مایع، شوینده‌ای ملایم و ایمن است که هیچ‌گونه آسیبی به مبلمان شما وارد نمی‌کند. بنابراین اگر به دنبال شوینده مناسب و ملایم برای شستن مبل در منزل هستید، از صابون مایع استفاده کنید.

برای شستن مبل در منزل، ابتدا باید مبل را گردگیری کنید و تمام گردوخاک روی مبل را با پارچه تمیز پاک کنید. سپس صابون مایع را با مقداری آب ولرم ترکیب کنید تا رقیق شود. حالا با کمک اسفنج مناسب، ترکیب آب و صابون را روی مبلمان بکشید و کمی صبر کنید تا لکه‌های روی مبل پاک شود. سپس با اسفنج یا پارچه نم‌دار، سطح مبل را چندین بار بکشید تا شوینده از روی مبل پاک شود. پس از پایان شستشو، مبل را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شوند و رطوبت موجود در داخل مبل‌ها از بین بروند.

بهترین مواد شوینده مبل
شستن مبل با صابون مایع

2- ترکیب الکل سفید و نمک:

ترکیب الکل سفید و نمک، از بهترین مواد شوینده برای شستشوی مبل است که هم به عنوان تمیزکننده و هم به عنوان ضدعفونی کننده کاربرد دارد. زمانی که الکل سفید و نمک ترکیب می‌شود، قدرت پاک کنندگی آن چندین برابر خواهد شد و می‌تواند به‌سادگی آلودگی‌هایی مانند لکه رنگ، چربی، جوهر و… را از روی مبلمان پاک کند.

برای درست کردن این محلول خانگی تمیزکننده مبل، کافی است سطل بزرگی انتخاب کنید و یک لیوان الکل سفید را با یک قاشق غذاخوری نمک ترکیب کنید. سپس این محلول را با کمک اسفنج یا پارچه روی مبل بکشید و چند دقیقه صبر کنید. اگر مشاهده کردید که برخی لکه‌های روی مبل باقی مانده‌اند، مجدداً این مراحل را تکرار کنید. در پایان، روی سطح مبل را با دستمال پارچه‌ای بکشید. یکی از مزایای استفاده از محلول الکل و نمک برای تمیز کردن مبل این است که الکل سریعاً خشک می‌شود و به همین خاطر مبلمان شما سریع خشک خواهد شد.

3- سرکه سفید:

سرکه سفید یکی از بهترین مواد برای تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن هر چیزی است و تقریباً می‌توان گفت که برای نظافت هر چیزی کاربردی است و برای مبلمان نیز می‌تواند مفید باشد.

شما می‌توانید به مقدار موردنیاز سرکه سفید را برداشته و با استفاده از یک اسفنج آن را روی قسمت‌های موردنظر خودتان قرار دهید. سپس حدود یک دقیقه صبر کنید و با استفاده از یک اسفنج که به آب آغشته شده است روی قسمت موردنظر را بکشید تا بقایای سرکه سفید پاک شوند.

این کار می‌تواند به‌راحتی هر لکه‌ای را از بین ببرد. پس از انجام این موارد نیاز است که به مبلمان خودتان زمان کافی بدهید تا کاملاً خشک شود و رطوبت روی آن باقی نماند.

تميز كردن مبل پارچه ای با صابون و سرکه
تميز كردن مبل پارچه ای با صابون و سرکه

4- مایع ظرفشویی ملایم:

یکی دیگر از شوینده‌های مناسب برای شستن مبل در منزل، مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی، قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و به پارچه رومبلی آسیبی وارد نمی‌کند. به یاد داشته باشید که مایع ظرفشویی را با سایر شوینده‌ها ترکیب نکنید و فقط از آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید تا مبل شما کاملاً تمیز شود.

برای تمیز کردن مبل، مقدار کافی از مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و سپس با اسفنج، این ترکیب را روی مبلمان بکشید و صبر کنید. در پایان، با کمک دستمال خشک مبل را پاک کنید و زمان کافی بدهید تا مبل کاملاً خشک شود.

مواد شوینده مبل نانو
مواد شوینده مبل نانو

5- شامپو فرش:

یکی دیگر از بهترین مواد شوینده برای تمیز کردن مبل، شامپو فرش است. شامپو فرش، با الیاف و پارچه‌های آسیب‌پذیر سازگار است و به‌خوبی لکه‌های روی مبل را تمیز می‌کند. شما می‌توانید از شامپو فرش برای تمیز کردن مبل سفید و مبل رنگی استفاده کنید تا مبلمان منزل شما کاملاً تمیز شود.

برای تمیز کردن مبل با شامپو فرش، مقدار مناسبی از شامپو فرش را با آب ترکیب کنید و سپس آن را با اسفنج روی مبل بکشید. پس از نظافت کامل، سطح مبل را با دستمال خشک کنید و بگذارید که مبل کاملاً خشک شود. در بسیاری از موارد، با استفاده از شامپو فرش، تمامی لکه‌های روی مبل از بین می‌رود و شما می‌توانید از تمیزی و زیبایی مبلمان منزلتان لذت ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشک شویی مبل هم ارائه میده؟

علاوه بر این شوینده‌ها، شما می‌توانید از اسپری‌های تمیز کننده و ژل‌های لکه بر نانو برای تمیز کردن مبلمان استفاده کنید تا آلودگی‌ها و لکه‌های روی مبل به‌سرعت پاک شود.

آموزش شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه

قبل از شروع شستشوی انواع مبلمان با پارچه های مختلف، باید به ظاهر و نوع مبلمان منزلتان توجه کنید. همچنین بهتر است روش پاک کردن لکه های مبل را یاد بگیرید و هرگونه لکه چای، قهوه و موادغذایی را از روی مبل پاک کنید. بعد از انجام این کارها، نوبت به شستن مبل می‌رسد. برای شستشوی مبل سلطنتی، ابتدا چوب مبل را با پاک‌کننده و برس تمیز کنید و سپس به سراغ شستشوی کوسن و پارچه رومبلی بروید. اگر مبل استیل دارید، بهتر است برای شستشوی مبل استیل از محلول سرکه، آب و مایع استفاده کنید و بدون شستن مبل با شیلنگ آب، مبل استیل را تمیز کنید؛ زیرا مبل‌های استیل در معرض زنگ‌زدگی هستند و باید با دستمال تمیز شوند.

شما می‌توانید مراحل شستشوی مبل تختخواب شو را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و روش شستشوی مبلمان اداری را نیز یاد بگیرید.

پس از اینکه کار شستشوی مبلمان را تمام کردید، باید به مبل‌ها زمان کافی بدهید تا به‌خوبی خشک شوند و مشکلی برایشان ایجاد نشود. بهتر است که آنها را در هوای آزاد قرار دهید و یا پنجره‌ها را باز کنید تا گردش هوا بیشتر شود و بتوانند به‌خوبی و با زمان کافی خشک شوند. ماندن رطوبت روی مبلمان و استفاده از آنها در این حالت باعث کش‌ آمدن پارچه و خراب‌ شدن رومبلی می‌شود.

مبل شویی هوم سرویز
مبل شویی با انواع شامپو فرش

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره بهترین مواد شوینده مبل با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که برای انتخاب محلول تمیزکننده مبل به چه نکاتی باید توجه کنید. سپس انواع شوینده‌های موثر برای شستشو و تمیز کردن مبل را به شما معرفی کردیم تا بتوانید کار شستن مبل در منزل را بهتر انجام دهید و از نتیجه کار رضایت بیشتری داشته باشید. برای کسب نتیجه بهتر نیز شما می توانید از دستگاه مبل شویی که در انواع خانگی و صنعتی موجود هستند نیز استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر فضا و زمان کافی برای شستن مبل در منزل را ندارید، می‌توانید از خدمات مبل‌شویی استفاده کنید تا کار شستشو و نظافت مبل‌های شما خیلی سریع انجام شود. در مجموعه هوم سرویز، کار شستشوی انواع مبلمان چرمی، پارچه‌ای و مبلمان راحتی در محل انجام می‌شود و شما می‌توانید از خدمات مبل شویی در منزل هوم سرویز استفاده کنید. 

برای ثبت درخواست مبل‌شویی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا