لوازم خانگی

دلایل دود کردن شعله اجاق گاز + عیب‌یابی و رفع آن

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه است که کار آشپزی و پخت‌وپز را برای ما راحت می‌کند. بعد از انتخاب و خرید اجاق گاز، باید از این وسیله به‌خوبی استفاده کنیم تا مشکلی برای اجاق گاز ما ایجاد نشود. یکی از مشکلات رایج برای اجاق گازهای نو و قدیمی، دود کردن شعله اجاق گاز است. زمانی که این مشکل پیش می‌آید، بعد از روشن کردن شعله اجاق گاز، دود از شعله بلند می‌شود که با بوی بدی نیز همراه است. دود کردن اجاق گاز، یکی از دلایل سیاه شدن قابلمه در هنگام آشپزی است. بسیاری از افراد به محض دود کردن شعله اجاق گاز احساس نگرانی می‌کنند و شعله گاز را خاموش می‌کنند تا مشکل بزرگتری به وجود نیاید.

احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که دلیل دود کردن شعله اجاق گاز چیست؟ چه عواملی منجر به دود کردن شعله گاز می‌شوند و برای حل این مشکل چه باید کرد؟

برای رفع مشکل دود زدن اجاق گاز، ابتدا باید با دلایل دود کردن شعله گاز آشنا شوید و روش حل این مشکل را یاد بگیرید. اگر به‌تازگی شعله اجاق گاز شما دود می‌کند و به فکر رفع این مشکل هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

تعمیر دود زدن اجاق گاز
تعمیر دود زدن اجاق گاز

8 دلیل دود کردن شعله اجاق گاز

موارد مختلفی منجر به دود کردن شعله اجاق گاز می‌شوند. گاهی اوقات برطرف کردن مشکل اجاق گاز کار سختی نیست و شما می‌توانید عیب‌یابی اجاق گاز را به‌راحتی انجام دهید؛ اما در بعضی موارد نیاز است که از تعمیرکار اجاق گاز برای رفع مشکل اجاق گاز کمک بگیرید تا عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز را به شکل حرفه‌ای برای شما انجام دهند.

موارد زیر، از جمله دلایل دود کردن شعله اجاق گاز هستند:

1- استفاده از اجاق گاز نو:

بسیاری از افراد بعد از نصب اجاق گاز فردار و روشن کردن آن، از دود کردن شعله گاز و فر شکایت می‌کنند. اگر شما هم اجاق گاز جدیدی بخرید و شروع به استفاده از آن کنید، مشاهده خواهید کرد که به محض روشن شدن شعله گاز، دود سیاه و بوی بدی ایجاد می‌شود. دلیل این موضوع، نو بودن اجزای اجاق گاز است که منجر به دود کردن فر و دود زدن شعله گاز می‌شود. زمانی که رنگ‌ها و روغن به کار رفته در ساخت اجاق گاز، برای اولین بار در معرض حرارت قرار می‌گیرد، این مواد می‌سوزند و بوی خاصی را از خود منتشر می‌کنند. به مرور زمان، این بوی بد از بین می‌رود و شما می‌توانید بدون مشکل از اجاق گاز یا فر استفاده کنید.

در این حالت، نیازی نیست نگران خراب شدن اجاق گاز باشید؛ زیرا پس از یک یا دو بار استفاده از گاز، مشکل دود کردن شعله اجاق گاز برطرف می‌شود و شما می‌توانید از اجاق گاز خود با خیال راحت استفاده کنید.

اگر میزان و غلظت دود بسیار زیاد است و باعث نگرانی شما شده است، بهتر است با سرویس‌کار اجاق گاز یا شرکت سازنده اجاق گاز تماس بگیرید و از افراد متخصص بخواهید که این موضوع را بررسی کنند.

علت دود زدن اجاق گاز
علت دود زدن اجاق گاز

2- کثیف بودن سطح اجاق گاز:

دومین دلیل دود کردن شعله اجاق گاز، وجود آلودگی و باقیمانده مواد غذایی روی گاز است که بیشتر در اجاق‌گازهای رومیزی مشاهده می‌شود. زمانی که شما شعله گاز را روشن می‌کنید و حرارت شعله به موادغذایی روی گاز برخورد می‌کند، دود سیاه به همراه بوی بدی ایجاد می‌شود.

بهترین روش برای حل این موضوع، نظافت اجاق گاز و تمیز کردن سرشعله‌های گاز است تا باقیمانده مواد غذایی از روی گاز برداشته شوند. در صورتی که مایعات مانند آب جوش یا شیر روی گاز ریخته است و به داخل مشعل گاز راه پیدا کرده است، باید هم سر شعله گاز را تمیز کنید و هم شعله گاز را روشن کنید تا مایعات باقیمانده تبخیر شوند و این مشکل به‌صورت کامل حل شود.

پیشنهاد می‌کنیم راه‌های تمیز کردن چدن اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و نظافت اجاق گاز منزلتان را به‌درستی انجام دهید.

چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند
دلایل سیاه شدن قابلمه روی اجاق گاز

3- استفاده از شوینده‌های نامناسب:

دلیل دیگری که باعث دود زدن شعله اجاق گاز می‌شود، استفاده از شوینده‌های نامناسب است. در بازار، شوینده‌های مخصوصی برای تمیز کردن اجاق گاز وجود دارند که با کمک آنها، می‌توان کار نظافت و ضدعفونی اجزای گاز را به‌راحتی انجام داد. در صورت استفاده از شوینده‌های نامناسب برای نظافت گاز، این مواد شوینده با حرارت واکنش نشان می‌دهند و منجر به دود کردن شعله اجاق گاز می‌شوند.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق، بهتر است از مواد شوینده مناسب برای نظافت اجاق گاز خودتان استفاده کنید تا هم آلودگی‌های روی گاز پاک شود و هم مشکلی در کارکرد اجاق گاز ایجاد نشود.

علت دود زدن اجاق گاز کپسولی
بررسی علت دود زدن اجاق گاز نو

4- بالا بودن فشار گاز:

در وسایل گرمایشی و حرارتی، باید میزان مشخصی از گاز به شعله برسد و سوخت گاز با اکسیژن هوا به‌خوبی ترکیب شود تا شعله گاز به‌درستی تشکیل شود. گاهی اوقات به دلیل دریافت مقدار ناکافی گاز، شعله اجاق گاز به صورت نامناسبی می‌سوزد و دود زیادی تولید می‌کند. سوخت ناقص و بالا بودن فشار گاز در اجاق گازها، منجر به تولید دود در شعله اجاق گاز می‌شود.

اگر بعد از روشن کردن شعله اجاق گاز مشاهده کردید که شعله اجاق گاز دود می‌کند، یعنی درصد گاز وارد شده به شعله اجاق گاز، از میزان اکسیژن بیشتر است. در این حالت، بهتر است از لوله کش گاز متخصص و حرفه‌ای بخواهید که این مشکل را بررسی کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

5- جاگذاری نامناسب سر شعله:

گاهی اوقات خانم‌های خانه‌دار هنگام تمیز کردن اجاق گاز، اقدام به جدا کردن کامل سر شعله‌ها می‌کنند تا بتوانند با دقت بیشتری آنها را تمیز کنند و به‌صورت کامل این قطعات را بشویند. شستشوی سر شعله‌های گاز هیچ ایرادی ندارد؛ اما باید بعد از نظافت، این قطعات را در جای صحیح قرار دهید.

اگر سر شعله‌های اجاق گاز به‌درستی در جای خود قرار نگیرند و به‌صورت نامناسبی نصب شوند، گاز از زیر آنها نشت می‌کند که این موضوع باعث ایجاد دود از شعله می‌شود و موضوعی خطرناک است.

بنابراین، در هنگام نصب سر شعله‌ها دقت کنید و سر شعله‌های گاز را در جای درست قرار دهید تا با مشکل دود کردن شعله اجاق گاز مواجه نشوید.

تعمیر گاز تک شعله و چند شعله
رفع مشکل شعله‌های اجاق گاز

6- خشک نکردن سر شعله‌های گاز:

گاهی اوقات، دلیل دود کردن شعله گاز، بسیار ساده است! زمانی که آب غذا سر برود و روی سر شعله‌ها بریزد، آب با حرارت برخورد می‌کند و بخار ایجاد می‌شود که نتیجه تبخیر شدن مایعات است.

پس از شستشوی سر شعله‌ها نیز این موضوع را مشاهده می‌کنید که کاملاً طبیعی است و پس از چند دقیقه از بین خواهد رفت. بنابراین اگر بعد از ریختن غذا روی گاز شاهد بلند شدن دود و بخار بودید، نیازی نیست نگران باشید؛ زیرا این مشکل سریعاً برطرف خواهد شد.

7- مشکل داشتن نازل اجاق گاز:

یکی دیگر از دلایل رایج برای دود کردن شعله اجاق گاز، خراب شدن نازل اجاق گاز است. نازل گاز، همان قسمت ثابت زیر سر شعله است که روی گاز پیچ شده است و می‌توانید با برداشتن سر شعله‌ها آن را مشاهده کنید. در صورتی که نازل اجاق گاز دچار گرفتگی شود یا گشاد شود، نمی‌تواند به‌درستی سر شعله را روی خود نگه دارد. به همین دلیل در صورت خرابی نازل گاز، در هنگام استفاده از اجاق گاز، با مشکل دود کردن شعله گاز مواجه خواهید شد.

برای حل این مشکل، بهتر است شماره تلفن تعمیرات اجاق گاز را بگیرید و از تعمیرکار متخصص بخواهید که اجاق گاز و نازل آن را بررسی کند و در صورت خرابی نازل گاز، این قطعه را تعویض کند تا این مشکل کاملاً برطرف شود.

دلایل دود کردن شعله اجاق گاز نو و قدیمی
دلایل دود کردن شعله اجاق گاز نو و قدیمی

8- گرفتگی سوراخ های سر شعله:

خرابی یا گرفتگی سوراخ‌های سرشعله گاز نیز منجر به دود زدن اجاق گاز می‌شود. اگر سر شعله‌های گاز به‌صورتی هستند که روی آنها سوراخ‌هایی وجود دارد، بهتر است این سوراخ‌ها را نیز بررسی کنید و از باز بودن سوراخ‌های سرشعله مطمئن شوید. گرفتگی سوراخ‌های سرشعله گاز منجر به سوخت نادرست گاز و ایجاد دود می‌شود.

در صورت گرفتگی سر شعله‌ها، بهتر است از مواد شوینده مناسب و یک برس یا مسواک کهنه استفاده کنید و سر شعله‌های گاز را تمیز کنید تا سوراخ‌های آن کامل باز شوند.

تمیز کردن سوزن اجاق گاز
تمیز کردن سوزن اجاق گاز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، دلایل دود کردن شعله اجاق گاز را به شما توضیح دادیم و 8 مورد از رایج‌ترین دلایل دود زدن اجاق گاز را به شما معرفی کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که چطور این مشکلات را برطرف کنید تا شعله اجاق گاز به‌درستی تشکیل شود و دیگر شاهد دود کردن شعله گاز نباشید.

در صورتی که این دلایل را بررسی کردید و مشکل اجاق گاز حل نشد، بهتر است از تعمیرکار اجاق گاز کمک بگیرید تا این موضوع را دقیق‌تر بررسی کرده و این مشکل را به‌صورت کامل رفع کند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند نصب و تعمیر گاز به دنبال افراد متخصص هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مهارت و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید. تیم هوم سرویز، انواع مشکلات اجاق گاز را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کنند تا بتوانید از اجاق گاز منزلتان به‌خوبی استفاده کنید.

برای ثبت درخواست تعمیر اجاق گاز و فر، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا