لوازم خانگی

9 علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز + عیب‌یابی و رفع آن

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه است که کار پخت غذا با استفاده از آن انجام می‌شود. زمانی که مشکلی برای اجاق گاز پیش می‌آید، دیگر نمی‌توانیم از اجاق گاز به‌درستی استفاده کنیم. یکی از مشکلات رایج در فر و اجاق گاز، برق داشتن بدنه اجاق گاز است که باعث نگرانی افراد می‌شود.

بسیاری از افراد، مشکل برق دار شدن گاز رومیزی را تجربه می‌کنند و به دنبال دلیل اصلی این مشکل می‌گردند. در این نوشته قصد داریم دلایل برق دار شدن بدنه اجاق گاز را بررسی کنیم. همچنین به شما توضیح می‌دهیم که چرا مشکل برق داشتن بدنه اجاق گاز پیش می‌آید و برای حل این مشکل چه باید کرد؟

اگر شما هم از اجاق گاز استفاده می‌کنید و دوست دارید با دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا بتوانید کار عیب‌یابی و رفع مشکلات اجاق گاز را به‌راحتی انجام دهید.

دلایل برق دار شدن گاز رومیزی
دلایل برق دار شدن گاز رومیزی

علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز چیست؟

همان‌طور که توضیح دادیم، مشکل برق داشتن بدنه اجاق گاز به دلایل مختلفی پیش می‌آید و دلایل متعددی دارد. برای عیب‌یابی و تعمیرات فر و اجاق گاز، باید با دلایل خرابی اجاق گاز آشنا شوید تا بتوانید مشکل اصلی گاز را برطرف کنید.

موارد زیر، از جمله دلایل برق دار شدن بدنه اجاق گاز هستند:

1- وارد شدن آب به اجاق گاز:

اولین موضوعی که باعث برق دار شدن بدنه اجاق گاز می‌شود، نفوذ آب به داخل اجاق گاز است. در صورتی که اجاق گاز در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار داشته باشد، آب به داخل اجاق گاز نفوذ می‌کند و این اتفاق ناخوشایند پیش می‌آید. همچنین زمانی که غذا روی شعله گاز بریزد، مواد غذایی به داخل اجاق گاز نفوذ می‌کند و بنابراین اتصالات برق داخل اجاق گاز دچار مشکل می‌شود. نفوذ آب و مواد غذایی به داخل گاز، یکی از دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز است. اگر بعد از ریختن آب یا غذا روی اجاق گاز، مشکل برق دار شدن بدنه اجاق گاز پیش آمده است، بهتر است سریع‌تر برای خشک کردن آب روی گاز اقدام کنید تا مشکل اجاق گاز برطرف شود.

علت برق داشتن بدنه فر و اجاق گاز
علت برق داشتن بدنه فر و اجاق گاز

2- آب شدن روکش سیم‌ها:

در داخل اجاق‌گازهایی که با برق کار می‌کنند، سیم‌های زیادی وجود دارد. گاهی اوقات این سیم‌ها به‌خاطر حرارت بالای فر یا حرارت بالای شعله اجاق گاز، دچار مشکل می‌شوند و روکش روی آنها آب می‌شود. لخت شدن سیم‌های داخل اجاق گاز منجر به برق دار شدن بدنه فر و اجاق گاز می‌شود و موضوعی خطرناک است. در صورتی که شعله فر یا اجاق گاز را در بیشترین میزان ممکن تنظیم کردید و سپس با مشکل برق داشتن بدنه گاز مواجه شدید، بهتر است ابتدا جریان گاز و برق اجاق گاز را قطع کنید و از تعمیرکار اجاق گاز بخواهید که سیم‌های خراب داخل اجاق گاز را تعویض کند.

3- جدا شدن سیم‌ها از محل اتصال:

یکی دیگر از مواردی که باعث برق داشتن بدنه اجاق گاز می‌شود و باید سریعاً به آن رسیدگی کنید، جدا شدن سیم‌ها از محل اتصال آنها است. سیم‌های داخل اجاق گاز، جای خاصی دارند و با کمک پیچ به داخل بدنه اجاق گاز محکم می‌شوند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

گاهی اوقات به دلیل نصب نادرست سیم‌ها یا جابجایی ناگهانی قطعات اجاق گاز، سیم‌های گاز از محل اتصال خودشان جدا می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که سیم‌ها به بدنه اجاق گاز برخورد کنند و بدنه گاز برق دار شود.

برای رفع این مشکل، باید از تعمیرکار اجاق گاز کمک بگیرید و از او بخواهید که سیم‌های داخل گاز را بررسی کند و سیم‌ها را در محل اصلی خودشان قرار دهد.

سیستم برق اجاق گاز
سیستم برق اجاق گاز

4- قدیمی شدن سیم‌ها:

در اجاق گازهای قدیمی، این احتمال وجود دارد که قطعات داخلی گاز قدیمی و خراب شوند و مشکل خوردگی برای سیم‌های داخل گاز پیش بیاید. زمانی که روکش سیم‌ها در اجاق گازهای قدیمی از بین برود، مشکل برق دار شدن بدنه اجاق گاز پیش می‌آید. برای رفع این مشکل نیز باید از تعمیرکار متخصص بخواهید که تعمیر اجاق گاز قدیمی را انجام دهد و سیم‌های داخلی گاز را تعویض کند.

بعضی از افراد، سیم‌های داخل گاز را تعویض نمی‌کنند و فقط از چسب عایق برای پوشاندن سیم‌های گاز استفاده می‌کنند که کاری اشتباه است؛ زیرا این چسب‌ها در اثر حرارت جدا می‌شوند و دوباره همین مشکل پیش می‌آید.

راهنمای خرید اجاق گاز
نصب برق اجاق گاز صفحه ای

5- برخورد با سایر وسایل فلزی:

گاهی اوقات دلیل برق داشتن اجاق گاز بسیار ساده است و پس از برخورد گاز با سایر وسایل فلزی پیش می‌آید. برای حل این مشکل، بهتر است به جای استفاده از ظروف فلزی و ظروف استیل، از ظروف و قاشق چوبی استفاده کنید تا دیگر از برق داشتن بدنه اجاق گاز اذیت نشوید. همچنین برای رفع کامل این مشکل بهتر است از سیم اتصال به زمین یا سیم ارت استفاده کنید تا بار الکتریکی اجاق گاز به زمین منتقل شود و احتمال برق گرفتگی به صفر برسد.

دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز
دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز

6- عدم وجود سیم اتصال به زمین:

یکی از قطعات مهم در وسایل الکتریکی مانند اجاق گاز و یخچال، سیم ارت یا سیم اتصال به زمین است. سیم اتصال به زمین، نشتی جریان برق را به زمین منتقل می‌کند و احتمال برق گرفتگی، آتش سوزی و خسارت‌های مالی و جانی را به حداقل می‌رساند. سیم ارت اجاق گاز به رنگ‌های سبز و زرد است و باید به‌درستی وصل شود تا بار الکتریکی را به سطح زمین منتقل کند.

برای نصب سیم ارت اجاق گاز، بهتر است از تعمیرکار متخصص بخواهید که هنگام نصب اجاق گاز، سیم ارت اجاق گاز را متصل کند تا برق به زمین منتقل شود و مشکلی برای شما ایجاد به وجود نیاید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟
سیم ارت اجاق گاز را به کجا وصل کنیم
سیم ارت اجاق گاز را به کجا وصل کنیم؟

7- تمیز نبودن اجاق گاز:

جالب است بدانید که یکی از دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز، تمیز نبودن گاز است. وقتی موادغذایی و چربی روی اجاق گاز بریزد و روی هم جمع شوند، لایه‌ای رسانا ایجاد خواهد شد و همین موضوع برای اجاق گاز مشکل به وجود می‌آورد. تمیز نبودن اجاق گاز منجر به دود کردن شعله اجاق گاز نیز می‌شود.

به همین خاطر نیاز است که به‌صورت مرتب اجاق گاز خودتان را تمیز کنید تا هم از تجمع آلودگی‌ها جلوگیری کنید و هم مانع از خراب شدن اجاق گاز شوید. در این حین حتما جرمگیری چدن اجاق گاز را نیز در نظر داشته باشید.

8- خراب بودن پریز برق:

یکی دیگر از مواردی که منجر به برق دار شدن بدنه فر و اجاق گاز می‌شود، خراب بودن پریز برق است. در صورتی که پریز برق خراب شود یا اتصالات داخل پریز دچار مشکل شود، مشکل برق داشتن بدنه اجاق گاز پیش می‌آید. برای رفع این مشکل، باید پریز برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پریز برق کاملاً سالم است و مشکلی ندارد. بهتر است برای بررسی پریزهای برق ساختمان، از برقکار سیار کمک بگیرید و عیب‌یابی پریز برق را به‌درستی انجام دهید.

9- ایجاد مشکل توسط وسایل دیگر:

گاهی اوقات ممکن است شما تمامی مواردی که گفتیم را بررسی کنید و متوجه شوید که هیچ‌گونه مشکلی در اجاق گاز وجود ندارد. در این حالت، تنها احتمالی که باقی می‌ماند، اتصالی کردن وسایل نزدیک به اجاق گاز است که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود.

مثلاً در صورت برق داشتن فر، جریان برق به اجاق گاز نیز می‌رسد و باعث برق داشتن اجاق گاز می‌شود. همچنین اتصالی کردن سایر وسایل برقی مانند سماور و لباسشویی نیز از جمله دلایل برق دار شدن اجاق گاز هستند. در این حالت، بهتر است تمام لوازم خانگی داخل منزلتان را بررسی کنید و خرابی سایر وسایل را تعمیر کنید تا این مشکل برطرف شود.

تعمیر اجاق گاز و فر
تعمیر اجاق گاز و فر

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، 9 علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز را به شما توضیح دادیم و بررسی کردیم که چه مواردی منجر به بروز این مشکل می‌شوند. همچنین به شما توضیح دادیم که برای عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز، باید چه کارهایی را انجام دهید تا این مشکل حل شود. با کمک گرفتن از تعمیرکار متخصص و اتصال درست سیم ارت اجاق گاز، مشکل برق دار شدن بدنه اجاق گاز حل خواهد شد و شما می‌توانید از اجاق گاز منزلتان با خیال راحت استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند نصب و تعمیر گاز به دنبال افراد متخصص هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مهارت و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید. تیم هوم سرویز، انواع مشکلات اجاق گاز را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کنند تا بتوانید از اجاق گاز منزلتان به‌خوبی استفاده کنید.

برای ثبت درخواست تعمیر اجاق گاز و فر، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا