پزشکی و پرستاری

علائم ایدز (اچ آی وی) در مردان و زنان چیست؟

ایدز یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک است که اکثر افراد از آن وحشت دارند. این بیماری نوعی ویروس است که وارد بدن فرد مبتلا شده و باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شدیداً کاهش پیدا کند. پس از ابتلا به ایدز، شخص بیمار به‌راحتی به بیماری‌های دیگر دچار می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

تا به امروز هیچ‌گونه درمان قطعی برای ایدز به وجود نیامده است و هنوز هم پزشکان و محققان در حال پیدا کردن راه‌های مختلف برای کنترل این بیماری هستند تا بتوانند این ویروس را بیشتر کنترل کنند و طول عمر فرد بیمار ایدز را افزایش دهند.

شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده است که بیماری ایدز چیست؟ علائم ایدز در مردان و زنان چیست؟ درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه چقدر است؟ و آیا می‌توان از انتقال ایدز جلوگیری کرد؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد بیماری ایدز صحبت کنیم و بگوییم که ویروس HIV (ایدز) چیست و علائم حتمی ایدز چه هستند؟ همچنین شما را با راه‌ های انتقال ایدز آشنا خواهیم کرد.

مطالعه این نوشته به شما کمک می‌کند تا از سلامتی خود بیشتر مراقبت کنید و روش‌های پیشگیری از ایدز را به بهترین شکل انجام دهید. برای افزایش آگاهی خود درباره ویروس ایدز، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

برای اطمینان از سلامتی خود، بهتر است به صورت منظم آزمایش خون و آزمایش ایدز را انجام دهید تا وضعیت سلامتی شما توسط پزشک ارزیابی شود.

ایدز چیست؟
آشنایی با ویروس ایدز

ایدز چیست؟

ایدز نوعی ویروس است که پس از ورود به بدن فرد، نوع خاصی از سلول‌های ایمنی بدن را از بین می‌برد و تعداد این سلول‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

نابودی سلول‌های ایمنی توسط ویروس اچ ای وی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و بدن توانایی مقابله با ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف را از دست بدهد. در نتیجه بعد از ابتلا به ویروس HIV، فرد به‌راحتی به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهد.

قدرت ویروس ایدز به‌ حدی است که می‌تواند تعداد سلول‌های ایمنی را از 1500 عدد در یک میلی‌متر مکعب، به کمتر از 200 عدد کاهش دهد و در نتیجه، فرد را شدیداً ضعیف می‌کند.

متاسفانه ایدز از جمله بیماری‌های خاموش است و ممکن است حتی تا ده سال در بدن خاموش بماند. در نتیجه فرد مبتلا به اچ آی وی (HIV) در طول این سال‌ها، ناقل بیماری ایدز است و این ویروس را به دیگران منتقل می‌کند. در صورت بروز علائم ایدز بعد از ده سال، فرد به بیماری خود پی می‌برد؛ اما ممکن است در این مدت افراد دیگر را نیز مبتلا کرده باشد. به همین دلیل، باید با آگاهی از علائم ایدز و روش‌های پیشگیری از آن، حافظ سلامتی خود و دیگران باشیم. در ادامه با راه های انتقال ویروس اچ آی وی و علائم ایدز آشنا خواهید شد.

راه های انتقال ایدز
راه های انتقال ایدز

روش‌های انتقال ایدز در افراد مختلف چگونه است؟

قبل از اینکه به بررسی علائم ایدز در مردان و زنان بپردازیم، خوب است با روش‌های انتقال ایدز آشنا شوید.

باید بدانید که ایدز به‌هیچ‌وجه از طریق آب‌وهوا منتقل نمی‌شود و از این نظر به ویروس سرماخوردگی هیچ شباهتی ندارد. همچنین این ویروس در تماس‌های کوتاه مانند بغل کردن فرد مبتلا و دست‌ دادن با او منتقل نمی‌شود و نیازی نیست نگران این موارد باشید.

از جمله شایع ترین راه های انتقال ایدز در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خون فرد مبتلا:

اگر به هر دلیلی خون فرد مبتلا وارد بدن فرد دیگری شود، ویروس HIV از طریق خون منتقل شده و به بدن فرد دیگر وارد می‌شود. مواردی مانند استفاده مشترک از سوزن در میان افراد مبتلا به اعتیاد، تماس با زخم‌های سطحی یا استفاده از تجهیزات پزشکی استریل نشده، منجر به انتقال ویروس HIV خواهد شد. بهتر است بدانید که درصد احتمال انتقال ایدز از طریق خون، بیش از 90% است!

به همین دلیل است که برای پانسمان زخم و انجام جراحی‌های درمانی، باید به مراکز معتبر مراجعه کنید تا با وسایل تمیز و استریل شده، اقدامات پزشکی لازم را انجام دهند. همچنین اصلاً از سوزن‌های مشترک و مشکوک برای انجام تتو ابرو و تتو روی بدن استفاده نکنید و به تمیزی وسایل زیبایی، اهمیت بیشتری بدهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟
انتقال ایدز از طریق خون
انتقال ایدز از طریق خون

2- رابطه جنسی:

یکی از شایع ترین راه های انتقال ایدز در کل دنیا، برقراری رابطه جنسی محافظت نشده است. انتقال مایع منی بعد از فعالیت‌های جنسی، منجر به انتقال ویروس HIV خواهد شد. در موارد تماس جنسی با فرد آلوده و رابطه مقعدی، احتمال انتقال این ویروس بیشتر خواهد بود. بعد از رابطه جنسی و انتقال ویروس بین زن و مرد، اگر بارداری اتفاق بیفتد، ویروس HIV از طریق خون مادر به جنین منتقل می‌شود.

47 درصد از افراد مبتلا به ویروس ایدز، رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اند یا رابطه با چندین شریک جنسی را تجربه کرده‌اند. توصیه می شود در موارد روابط مشکوک از مراکز تشخیص اچ آی وی (HIV) و یا آزمایش ایدز در منزل استفاده کنید. قطعا اطلاعات شخصی شما در این موارد محفوظ بوده و جای نگرانی نخواهد بود.

3- انتقال ترشحات بین مرد و زن:

در طول رابطه جنسی، اگر رابطه دهانی صورت بگیرد و ترشحات دهان زن وارد زخم‌های موجود روی آلت تناسلی مرد شود، ویروس ایدز منتقل می‌شود. به همین دلیل است که خطر انتقال ایدز از رابطه دهانی نیز وجود دارد. همچنین هرگونه بوسه روی لب و زبان فرد مبتلا، با احتمال انتقال این ویروس همراه است.

به همین خاطر قبل از برقراری رابطه، از سلامتی کامل شریک جنسی خود مطمئن شوید و بهداشت جنسی را رعایت کنید تا از انتقال بیماری‌های خطرناک مانند ایدز جلوگیری شود. متاسفانه بسیاری از افراد در اولین رابطه جنسی پرخطر نیز به ویروس مبتلا می‌شوند که این موضوع به دلیل ناآگاهی جنسی افراد است.

4- شیر مادر:

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما باید بدانید که اگر مادری به بیماری ایدز مبتلا شود، در صورت شیر دادن به فرزند خود، او را نیز به این بیماری مبتلا می‌کند. به همین خاطر اگر مادر در دوران شیردهی به ایدز مبتلا شده باشد، بهتر است از شیر خشک برای تغذیه نوزادش استفاده کند و تغذیه نوزاد با شیر طبیعی را متوقف کند.

علائم ایدز بعد از یکسال در مردان
نشانه های ایدز در مردان

علائم ایدز در مردان چیست؟

حالا که با ویروس HIV و راه های انتقال آن آشنا شدید، بهتر است به بررسی نشانه های ویروس ایدز بپردازیم. باید بدانید که علائم ایدز در زنان و مردان متفاوت است و هرکس به نوعی با نشانه‌های این بیماری درگیر می‌شود. بهترین راه برای اطمینان از وجود ویروس ایدز، انجام آزمایش خون است. برای انجام آزمایش خون در محل، شما می‌توانید از خدمات پزشکی هوم سرویز استفاده کنید و خیلی سریع و راحت، تمام آزمایش‌های ضروری را در منزلتان انجام دهید.

موارد زیر از جمله علائم ایدز در مردان هستند:

1- کاهش میل جنسی:

کاهش میل جنسی شدید یکی از علائم بیماری ایدز در مردان است. پیشروی ویروس اچ آی وی در بدن، منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و این موضوع در قدرت جنسی مردان نیز اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که کاهش میل جنسی در مردان اتفاق می‌افتد و کیفیت روابط زناشویی را پایین می‌آورد.

در مجله پزشکی هوم سرویز با بیماری‌های تهدیدکننده رابطه جنسی آشنا شوید.

2- اختلال نعوظ:

اختلال نعوظ، نوعی ناتوانی جنسی است که در آن، مردان نمی‌توانند آلت جنسی خود را به حالت نعوظ نگه دارند و رابطه جنسی را به صورت کامل برقرار کنند. یکی از دلایل اختلال نعوظ، ابتلا به ویروس ایدز است. اگر بعد از روابط جنسی پرخطر و متعدد شاهد این مشکل بودید، بهتر است توسط پزشک معاینه شوید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا وضعیت سلامتی شما بررسی شود.

همچنین با مصرف مکمل های تقویت کننده میل جنسی، مشکلات جنسی خود را سریع‌تر حل کنید.

3- ایجاد زخم‌های متعدد روی آلت تناسلی:

همانطور که گفتیم، رابطه جنسی محافظت نشده، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ایدز از طریق روابط جنسی است. بعد از انتقال ویروس اچ آی وی، این احتمال وجود دارد که ویروس کار خود را با ایجاد زخم‌های متعدد روی آلت تناسلی مردان شروع کند و به مرور زمان، در تمام بدن پخش شود.

4- ابتلا به عفونت‌های متعدد:

انسان همواره در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و… است و گاهی اوقات مریض می‌شود. در اکثر موارد بعد از معاینه پزشک، مصرف دارو و غذاهای سالم، این بیماری‌ها درمان می‌شود و فرد به بهبودی کامل می‌رسد؛ اما در صورت ابتلا به ایدز، فرد دائماً مریض می‌شود. به طوری که قبل از بهبودی کامل از یک بیماری، دچار عفونت و بیماری بعدی خواهد شد.

به همین خاطر اگر فردی چنین حالتی دارد، باید نسبت به ابتلا به ایدز مشکوک شده و سریعاً برای جلوگیری از پیشروی بیماری اقدام کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

5- تورم پروستات:

ورم پروستات نیز یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که بعد از ورود ویروس ایدز به بدن اتفاق می‌افتد. دلیل این موضوع، وجود عفونت و التهاب در پروستات است. در صورتی که شاهد تورم پروستات خود بودید، بهتر است سریعاً این موضوع را پیگیری کنید و توسط پزشک معاینه شوید.

6- عفونت‌های ادراری زیاد:

ابتلا به عفونت‌های ادراری به‌صورت مکرر یا حتی داشتن علائم آن مانند درد و سوزش هنگام دفع ادرار، یکی دیگر از نشانه‌های بیماری ایدز در مردان است.

علائم ایدز در مردان
علائم ایدز در مردان

7- ایجاد زخم‌های متعدد در مقعد:

ایجاد زخم‌های متعدد در مقعد فرد مبتلا نیز یکی دیگر از علائم ایدز در آقایان است که عمل دفع را بسیار دشوار می‌کند. در این حالت، شما باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و روند درمان را آغاز کنید. همچنین می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل نیز استفاده کنید تا پزشک متخصص به منزل شما بیاید و کارهای درمانی شما را سریع‌تر انجام دهد.

8- افزایش رشد سینه‌ها:

بافت سینه مردان، سفت و محکم است و بعد از مدتی، دیگر رشد چندانی نمی‌کند. اما افراد مبتلا به بیماری ایدز، شاهد این هستند که بافت سینه آنها به صورت غیرطبیعی رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود.

9- افسردگی و بی‌حالی:

ورود ویروس ایدز به داخل بدن، منجر به ایجاد اختلال در سلول‌های بدن و تغییرات اساسی می‌شود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که فرد را درگیر اختلالات خلق‌وخو کند. پیشروی این ویروس در بدن، با احتمال افسردگی، بی حالی شدید و گوشه‌گیری همراه است. البته باید بدانید که بعضی از افراد، چنین حالاتی را تجربه نمی‌کنند و برخی افراد این حس غم و افسردگی را کاملاً درک خواهند کرد.

10- خستگی شدید و درد عمومی:

خستگی و بدن درد از جمله اولین علائم ایدز هستند که باید نسبت به این علائم هوشیار باشید.

اگر به دلیل کار کردن زیاد، کم خوابی و… درگیر خستگی شدید شده‌اید، باید استراحت کنید تا حس خستگی شما از بین برود. گاهی اوقات حس خستگی به مدت طولانی در بدن ماندگار می‌شود و با سایر علائم مانند درد عمومی، تب و لرز، ناراحتی معده و… همراه است. در این حالت، باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما را بررسی کند. همچنین بهتر است برای انجام آزمایش خون نیز اقدام کنید تا از سلامتی عمومی بدنتان مطمئن شوید.

با خواندن مطلب تفسیر آزمایش خون در مجله پزشکی هوم سرویز، شما می‌توانید خودتان جواب آزمایش پزشکی خود را تشخیص دهید و وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کنید.

معاینه پزشک در محل
علائم ویروس ایدز در زنان

علائم ایدز در زنان چیست؟

حالا که با هم علائم ایدز در مردان را بررسی کردیم، می‌خواهیم به سراغ بررسی علائم این بیماری در خانم‌ها برویم و ببینیم که این ویروس، چگونه در بدن خانم‌ها خودش را نشان می‌دهد.

از جمله علائم اچ ای وی در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عفونت‌های قارچی واژن به‌صورت مکرر:

یکی از رایج ترین نشانه های ایدز در زنان، عفونت‌های مکرر در ناحیه واژن است. در اکثر موارد نیز این عفونت‌ها به‌صورت قارچی هستند. شیوع عفونت قارچی در واژن، با احتمال وجود ویروس ایدز در بدن همراه است. به همین دلیل در صورت مشاهده چنین وضعیتی، سریعاً برای پیگیری این موضوع اقدام کنید و توسط پزشک متخصص زنان معاینه شوید.

2- بیماری التهاب لگن:

لگن، یکی از بخش‌های مهم و حساس در بدن خانم‌ها است و مکان مناسبی برای شروع کار ویروس ایدز خواهد بود. به همین خاطر یکی دیگر از نشانه‌های ایدز در زنان، بیماری التهابی لگن است که باعث مشکلاتی در این ناحیه می‌شود.

3- اختلال در قاعدگی:

قاعدگی خانم‌ها معمولاً به‌صورت منظم انجام می‌شود و هرگونه اختلال در روند این سیکل، نشان‌دهنده وجود مشکلی در بدن خانم است.

یکی از علائم ایدز در بدن زنان، به هم خوردن چرخه طبیعی قاعدگی است. اگر روزهای پریود خانم جابجا شده و فرد با نامنظم شدن پریودش درگیر شده است، احتمال وجود ویروس در بدن وجود دارد. در این شرایط، فرد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند و با انجام آزمایش ایدز، از سلامتی خود مطمئن شود.

معاینه پزشک در محل
اختلال قاعدگی

4- زگیل تناسی:

زگیل تناسلی، نوعی زگیل است که به دلیل برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف سیگار، داشتن چندین شریک جنسی و عفونت مقاربتی ایجاد می‌شود. زمانی که فرد به ایدز مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد و این ضعف سیستم ایمنی، با مشکلاتی مانند زگیل تناسلی همراه است.

در صورت مشاهده زگیل تناسلی، هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید از گسترش این زگیل‌ها جلوگیری کنید.

5- سرطان دهانه رحم:

سرطان دهانه رحم یکی از بیماری‌های خطرناکی در میان خانم‌ها است و از جمله علائم ویروس ایدز نیز به شمار می‌آید. ویروس ایدز با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن، احتمال عفونت دهانه رحم را افزایش می‌دهد و انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها را به خود جذب می‌کند. همین موضوع، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

6- تغییرات پوستی در اندام تناسلی:

به‌صورت کلی می‌توان گفت که وجود ویروس ایدز در بدن خانم‌ها، به شکل تغییرات پوستی شدید در اندام تناسلی خودش را نشان می‌دهد. مواردی مانند عفونت‌های قارچی، زخم‌های کوچک و… از جمله تغییرات پوستی ناحیه تناسلی خانم‌ها هستند.

بنابراین، در صورتی رابطه جنسی پرخطری داشته‌اید و شاهد تغییرات پوستی در اندام جنسی خود هستید، حتماً نیاز است که به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

تشخیص ایدز در خانه
تعرق شبانه، از نشانه های ایدز

علائم ایدز در حالت نهفته

ویروس ایدز، ویروسی است که می‌تواند مدت‌ها به‌صورت نهفته در بدن شخص بیمار وجود داشته باشد و به‌آرامی سیستم ایمنی فرد را ضعیف کند. اگر شخصی به ویروس ایدز مبتلا شود و دارو مصرف نکند، حدوداً 3 سال زنده می‌ماند؛ اما در صورتی که فرد شروع به درمان کند و سبک زندگی سالمی داشته باشد، می‌تواند سالیان بیشتری عمر کند.

به همین خاطر نیاز است که علائم ایدز در زمان نهفته بودن ویروس را بدانید تا بتوانید نسبت به بررسی این علائم اقدام کنید و سریعاً نسبت به پیشگیری از پیشرفت این ویروس جلوگیری کنید. موارد زیر از جمله مهم‌ترین علائم خفته ایدز هستند:

1- تورم غدد لنفاوی:

غدد لنفاوی در بدن اهمیت بسیار زیادی دارند و به خارج‌ شدن سموم و نمک‌های اضافی از بدن کمک می‌کنند. با خروج سموم و نمک‌ها از بدن، غدد لنفاوی به سلامتی بدن ما کمک می‌کند. زمانی که ویروس ایدز وارد بدن شود و سلول‌های ایمنی بدن را از بدن ببرد، ممکن است بدن این موضوع را به‌صورت تورم غدد لنفاوی نشان دهد.

2- تعریق شبانه:

تعریق شدید شبانه، یکی دیگر از علائم ایدز در حالت نهفته است. اگر قبلاً این مشکل را نداشته‌اید و حالا در طول خواب شدیداً عرق می‌کنید، بهتر است این موضوع را پیگیری کنید و توسط پزشک معاینه شوید.

3- اسهال، استفراغ و حالت تهوع مکرر:

علائمی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع دائمی نیز از دیگر علائم ویروس اچ ای وی در بدن هستند.

از این نظر می‌توان گفت که علائم اولیه ایدز شبیه به علائم آنفولانزا هستند. بنابراین اگر با بدن درد، خستگی، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، معده درد و ورم غدد لنفاوی درگیر هستید، بهتر است ابتدا معاینه پزشکی را انجام دهید و تشخیص درست را به پزشکان متخصص بسپارید. پس از انجام آزمایش خون و مراجعه به پزشک، می‌توانید از وجود یا عدم وجود ویروس HIV مطمئن شوید.

در صورت ابتلا به آنفولانزا، بهتر است با نکات پزشکی موثر برای درمان سریع آنفولانزا آشنا شوید.

4- عفونت‌های قارچی دهان:

در صورت وجود ویروس ایدز نهفته، این احتمال وجود دارد که دهان فرد به عفونت‌های قارچی مبتلا شود. در صورتی که تعداد عفونت‌های قارچی دهان زیاد باشد، باید نسبت به این بیماری مشکوک شوید و برای انجام آزمایش ایدز اقدام کنید.

5- عفونت‌های قارچی مکرر در واژن:

یکی دیگر از علائم ایدز در حالت نهفته که البته در حالت آشکار آن نیز وجود دارد، عفونت‌های قارچی مکرر در واژن است. این موضوع می‌تواند با سوزش و درد همراه باشد و به همین خاطر باید سریعاً آن را پیگیری کنید.

تشخیص ایدز با آزمایش خون
حالت تهوع مدام

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله درباره ویروس ایدز و راه‌های انتقال آن با شما صحبت کردیم. در ادامه، علائم ایدز در مردان و زنان را به شما معرفی کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که ایدز، یک بیماری خاموش است و باید سریعاً برای تشخیص و درمان آن اقدام کرد.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم با رعایت بهداشت جنسی خود، از ابتلا به ویروس ایدز پیشگیری کنید.

تیم پزشکی هوم سرویز در کنار شما است تا بدنی سالم و قوی داشته باشید و به‌راحتی با هرگونه بیماری مقابله کنید. از جمله خدمات پزشکی هوم سرویز می‌توان به خدمات تزریق آمپول در منزل، تزریق سرم، ارسال دارو با پیک، خدمات پرستاری و مراقبت از بیمار، پانسمان زخم و… اشاره کرد.

برای دریافت خدمات پزشکی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا