خانگی و ساختمانی

راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی

کدام سیستم گرمایشی برای خانه شما مناسب است؟

کدام سیستم گرمایشی را انتخاب کنیم؟ زمانی که خانه‌ای ساخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به فکر آن باشید، سیستم گرمایشی خانه است. سیستم‌های گرمایشی متنوعی وجود دارند که کار گرم‌ کردن خانه در هوای سرد و گرم کردن آب برای استحمام و شستن ظروف و… را انجام می‌دهند. اما مسئله‌ای که همیشه وجود داشته و دارد این است که بین این‌ همه سیستم‌های مختلف، کدام سیستم بهترین کارایی را دارد و بهترین انتخاب برای ما خواهد بود؟ اصلاً در بلندمدت چه سیستمی می‌تواند بازدهی بهتری را برای گرمایش خانه داشته باشد؟

در این مقاله می‌خواهیم به شما یک راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی را ارائه دهیم و در مورد مزیت‌ها و معایب هرکدام از سیستم‌های گرمایشی موجود صحبت کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری انتخاب خودتان را انجام دهید و بتوانید سیستم گرمایشی مناسب با محیط خانه و محل زندگی خودتان را بهتر انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید برای خانه جدید خودتان سیستم گرمایشی انتخاب کنید یا اینکه به فکر تغییر سیستم گرمایشی منزل خودتان افتاده‌اید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانیم در این زمینه راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهیم.

آشنایی با انواع سیستم گرمایشی

معرفی انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی

سیستم‌های گرمایشی زیادی مانند بخاری، موتورخانه مرکزی، پکیج، شومینه، سیستم گرمایش از کف و… وجود دارند که هرکدام مزیت‌ها و معایب خودشان را دارند و برای اینکه بتوانید بین این روش‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بدانید که هرکدام از این سیستم‌های گرمایشی چه مزیت‌ها و معایبی دارند.

در ادامه به‌صورت جداگانه هرکدام از این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد تا در نهایت بتوانید به یک جمع‌بندی درست برسید و هرکدام از این سیستم‌ها را بررسی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید عایق بندی مناسب محیط و همینطور دوجداره کردن پنجره ها تاثیر زیادی در میزان مصرف انرژی و گرمایش محیط خواهند داشت.

1- سیستم گرمایشی خانگی بخاری:

اولین سیستم که احتمالاً پیش‌ پا افتاده‌ترین انتخاب برای هر خانه‌ای است، بخاری نام دارد. احتمالاً همه ما با بخاری‌ها آشنا هستیم و از کودکی با این سیستم گرمایشی در خانه‌ها بزرگ شده‌ایم.

بخاری یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی است. انواع مختلفی از بخاری نیز وجود دارند و می‌توانید با هر سلیقه‌ای برای خانه‌تان بخاری انتخاب کنید. بخاری ایستاده، دیواری، کرسی و … جزو انواع بخاری هستند که می‌توانید از آنها برای گرم‌کردن خانه خودتان استفاده کنید.

ارتفاع صحیح لوله بخاری
ارتفاع صحیح لوله بخاری

مزیت‌های بخاری:

بخاری‌های مزیت‌های مختلفی دارند که برخی از مهم‌ترین آنها به‌صورت زیر هستند:

  • قیمت مناسب و به‌صرفه
  • مصرف انرژی مناسب
  • تولید گرمای زیاد در محیط خانه
  • راه‌اندازی آسان
  • هزینه نگهداری و سرویس پایین

تمام این موارد مزیت‌هایی هستند که بخاری دارد و به همین خاطر است که به محبوب‌ترین سیستم گرمایشی تبدیل شده است و تقریباً می‌توان گفت اولین انتخاب هرکسی برای گرمایش خانه است. البته این موضوع را هم به موارد بالا اضافه کنیم که بخاری کمتر خراب شده و به طور معمول کمتر نیاز به تعمیر بخاری وجود خواهد داشت.

معایب بخاری:

بخاری در کنار مزیت‌هایی که دارد، معایبی نیز دارد که دقیقاً همین معایب باعث به‌ وجود آمدن سیستم‌های گرمایشی جدید شده‌اند. در ادامه معایب بخاری را بررسی خواهیم کرد:

  • جاگیر بودن در فضای خانه
  • احتمال خطر گازگرفتگی در صورت نصب نادرست
  • احتمال خطرات سوختگی کودکان بر اثر دست زدن به بخاری
  • سیاه شدن دیوارهای منزل
  • نیاز به استفاده از بخاری در اتاق‌های مختلف
  • نیاز به استفاده از آبگرمکن برای گرم‌ کردن آب که خودش نیاز به تعمیر آبگرمکن و هزینه‌های نگهداری جداگانه دارد

این موارد معایب برجسته‌ای هستند که بخاری دارد و در این راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی گفتیم که مزیت‌ها و معایب بخاری چه هستند تا بتوانید با بررسی آنها، انتخاب بهتری داشته باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

2- سیستم گرمایشی خانگی موتورخانه:

موتورخانه یکی دیگر از سیستم‌های گرمایشی است که به آن گرمایش مرکزی نیز گفته می‌شود و برای آپارتمان‌هایی استفاده می‌شود که تعداد واحد بالایی دارند. البته در ساختمان‌های جدید معمولاً دیگر از این سیستم استفاده نمی‌شود؛ اما اکثر ساختمان‌هایی که بزرگ هستند و عمر ساخت بالایی دارند، از سیستم موتورخانه استفاده می‌کنند.

موتورخانه به این صورت عمل می‌کند که یک سیستم اصلی در ساختمان وجود دارد که آب را گرم کرده و از طریق لوله‌ها به واحدها منتقل می‌کند. سپس این آب در شوفاژهای نصب شده در واحدها می‌چرخد و به این صورت خانه را گرم می‌کند.

می‌توان گفت این سیستم نیاز به نگهداری زیادی دارد و در صورت خراب‌شدن سیستم موتورخانه، تمامی واحدها دچار مشکل خواهند شد و نمی‌توانند گرمایش مناسبی داشته باشند.

سرویس موتورخانه
سرویس موتورخانه

مزایای موتورخانه:

از مزیت‌های سیستم موتورخانه که باعث شده است ساختمان‌های زیادی از آن استفاده کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف انرژی مناسب
  • گرمایش مناسب در محیط خانه
  • عدم اشغال فضای زیاد مانند بخاری

این موارد از مزیت‌های موتورخانه هستند که باعث شده‌اند ساختمان‌های زیادی به سراغ استفاده از این سیستم گرمایشی بروند.

معایب موتورخانه:

همان‌طور که مزایای موتورخانه را بررسی کردیم، نیاز است که معایب آن را هم بدانید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، از معایب موتورخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به فضای جداگانه در ساختمان
  • نیاز به نگهداری زیاد و هزینه‌های نگهداری و تعمیر موتورخانه بالا
  • نیاز به نگهداری از شوفاژها و هزینه جداگانه برای تعمیر شوفاژ
  • دارای لوله‌کشی‌های زیاد در ساختمان
  • قطع‌ شدن سیستم گرمایشی کل ساختمان در صورت خرابی
  • عدم استقلال در استفاده از سیستم گرمایشی مانند روش‌های دیگر
  • انتقال غیریکنواخت حرارت در واحدهای ساختمان

این موارد از معایب سیستم موتورخانه هستند که در گذشته استفاده زیادی داشته است. البته باید بگوییم که سیستم موتورخانه در حال حاضر با پکیج جایگزین شده است و ترکیب پکیج و شوفاژ توانسته موفقیت زیادی را کسب کند و طرفداران زیادی پیدا کند. اگر در ساختمان شما موتورخانه وجود دارد و به تعمیر نیاز دارد، می‌توانید کار تعمیر موتورخانه و رفع ایرادات آن را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید.

3- سیستم گرمایش خانگی پکیج:

تا به اینجای راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی، با هم سیستم‌های بخاری و موتورخانه را بررسی کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم به سراغ بررسی پکیج، یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی ساختمان برویم.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین پکیج و موتورخانه داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که سیستم پکیج همان کار موتورخانه را انجام می‌دهد، اما با این تفاوت که به‌ جای اینکه برای کل ساختمان استفاده شود، برای یک واحد استفاده می‌شود و معایب موجود در موتورخانه را از بین برده است.

برای اینکه بتوانید با این روش گرمایشی بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید تا مزایا و معایب آن را باهم بررسی کنیم.

تعمیر پکیج دئوترم

مزایای پکیج:

پکیج مزیت‌های مختلفی نسبت به دیگر روش‌های گرمایشی دارد که مهم‌ترین این مزیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • در پکیج، سیستم هشداردهنده و سنسور قطع گاز برای جلوگیری از گازگرفتگی وجود دارد
  • نصب پکیج آسان است و متخصصین این کار زیاد هستند
  • تعمیر پکیج و سرویس پکیج هزینه زیادی ندارد و می‌تواند با هزینه‌ای مناسب انجام شود
  • بهره‌وری پکیج نسبت به موتورخانه بیشتر است و هر واحد جداگانه می‌تواند برای گرمایش خود اقدام کند
  • نصب پکیج، آب موردنیاز برای شستشو در حمام را تامین می‌کند
  • با انتخاب پکیج، به لوله‌کشی‌های زیاد در ساختمان نیازی نیست
  • با نصب پکیج، آب گرم با فشار عالی و حرارت بالا در ساختمان جریان خواهد داشت

این مزیت‌ها باعث شده‌اند که پکیج به یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های گرمایشی در ساختمان تبدیل شود و به همین خاطر است که اخیراً در ساختمان‌های نوساز شاهد این هستیم که بیشتر از پکیج استفاده می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

معایب پکیج:

پکیج نیز مانند سیستم‌های گرمایشی دیگری که بررسی کرده‌ایم و بررسی خواهیم کرد، معایبی دارد. از معایب پکیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به فضای مناسب در ساختمان (البته معمولاً در بالکن نصب می‌شود و جای زیادی نمی‌گیرد)
  • مصرف انرژی بالا (البته این مورد به برند و کیفیت پکیج بستگی دارد)
  • هزینه نصب و اجرای بالا

سیستم گرمایشی پکیج، با وجود مزیت‌ها و معایبی که دارد، در حال حاضر به محبوب‌ترین روش گرمایشی ساختمان تبدیل شده است و اکثر ساختمان‌ها از این سیستم برای گرمایش استفاده می‌کنند.

باید بگوییم که پکیج به این خاطر محبوبیت زیادی پیدا کرده است که با استفاده از آن هم می‌توانید گرمایش خانه را داشته باشید، هم امکان استفاده از آب گرم را به شما می‌دهد و هم می‌توانید ایمنی کافی را در استفاده از آن داشته باشید و خطرات روش‌های دیگر را ندارد. اگر در منزل خود از پکیج برای گرمایش استفاده می‌کنید و به خدمات تعمیر پکیج نیاز دارید، می‌توانید تعمیر پکیج خود را به متخصصان هوم سرویز بسپارید.

4- سیستم گرمایش خانگی شومینه:

همه ما احتمالاً شومینه را یک سیستم گرمایشی مخصوص به خانه‌های لوکس و جذاب می‌دانیم. شومینه یکی دیگر از روش‌های گرمایشی است که در خانه‌ها استفاده می‌شود، اما در چند سال اخیر بیشتر شومینه‌ها تبدیل به یک دکور در خانه شده‌اند که معمولاً استفاده خاصی هم ندارند.

شومینه مانند بخاری است با این تفاوت که می‌تواند با گاز کار کند و دکوری چوبی یا سنگی داشته باشد. دکوری بودن شکل شومینه باعث شده است که طرفداران زیادی داشته باشد و بتواند جای خود را در خانه‌های لوکس و مدرن باز کند.

البته باید بگوییم که معمولاً دکورهایی که روی شومینه کار می‌شود پس از مدتی قدیمی شده و می‌تواند ظاهر خانه شما را قدیمی کند که این موضوع یکی از معایب شومینه است.

مزایا و معایب شوفاژ

مزیت‌های شومینه:

برای اینکه بتوانید با استفاده از این راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی، تشخیص دهید که شومینه برای خانه شما مناسب است یا خیر، باید مزیت‌های آن را بدانید. از مزایای شومینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهری زیبا و جذاب

این مورد تنها مزیت شومینه است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

معایب شومینه:

از معایب سیستم گرمایش خانگی شومینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدر رفتن انرژی زیاد در خانه
  • گرمایش نامناسب
  • احتمال خطر گازگرفتگی
  • احتمال خطر آتش‌سوزی
  • وارد شدن هوای سرد از دودکش شومینه
  • هزینه بالای تعمیر شومینه
  • پس از مدتی ظاهری قدیمی به خانه می‌بخشد

این موارد از معایب شومینه هستند که به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم شومینه را فراموش کنید و از سیستم‌های گرمایشی دیگری مانند پکیج استفاده کنید تا هم بازدهی بهتری دریافت کنید و هم بتوانید ظاهر مدرن‌تری به خانه خود ببخشید.

5- سیستم گرمایش خانگی گرمایش از کف:

اگر جستجویی در سیستم‌های گرمایش خانگی جدید داشته باشید، متوجه می‌شوید که یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود، سیستم گرمایش از کف است.

می‌توانیم بگوییم که این سیستم تقریباً مشابه پکیج و موتورخانه عمل می‌کند و در کف هر واحد، لوله‌های آب قرار داده می‌شوند که آب در آنها گردش کرده و خانه را گرم می‌کند.

این روش در بین روش‌های گرمایش از کف، جدیدترین روش است که اخیراً در ساختمان‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز برخی از افراد به‌خوبی با آن آشنایی ندارند و نمی‌دانند به چه صورت است.

اجرای سیستم گرمایش از کف

مزایای سیستم گرمایش از کف:

برای اینکه بتوانید با این روش جدید آشنا شوید، باید بدانید که مزایا و معایب آن چیست، از مزیت‌های این سیستم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بدون نیاز به اشغال فضا در ساختمان
  • اجرای سیستم گرمایش در کف ساختمان
  • پخش گرما به‌صورت یکنواخت در خانه
  • امکان تنظیم دمای هر اتاق به‌صورت جداگانه
  • ایجاد گرمای مناسب و بهینه در تمام فضای خانه
  • مناسب برای طبقات اول ساختمان که زیر آنها خالی است و سردتر از سایر واحدها هستند

این موارد از مزیت‌های سیستم گرمایش از کف هستند که باعث شده‌اند این روش محبوبیت زیادی را پیدا کند و بتواند به یک سیستم گرمایش خانگی پرطرف‌دار تبدیل شود.

معایب سیستم گرمایش از کف:

از معایب سیستم گرمایش از کف، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه بالای اجرای سیستم گرمایش از کف
  • تعمیر دشوار به‌خاطر وجود سیستم در کف خانه
  • عدم گرم‌شدن خانه تا حداقل 1 ساعت بعد از روشن شدن سیستم

این موارد، معایب سیستم گرمایش از کف هستند که باید به آنها دقت کنید. مخصوصاً اگر فردی هستید که تحمل سرما برایتان دشوار است، باید این موارد را در نظر داشته باشید. بهتر است کار اجرای سیستم گرمایش از کف را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله به شما یک راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی ارائه دادیم تا بتوانید سیستم‌های گرمایشی معروف را با هم مقایسه کرده و با مزایا و معایب هرکدام آشنا شوید و بتوانید بهترین سیستم را بر اساس نیاز و سلیقه خودتان انتخاب کنید.

امیدواریم این راهنمای جامع انتخاب انواع سیستم گرمایشی به شما کمک کرده باشد که انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید و بتوانید فضایی گرم را در خانه خودتان ایجاد کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. پیشنهاد می کنیم محتوای مهمترین علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری را از دست ندهید.

برای مطالعه سایر مطالب هوم سرویز، شما می‌توانید به وبلاگ هوم سرویز و همچنین اینستاگرام هوم سرویز مراجعه کنید. برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 نوع سرویس از نظافت منزل و سمپاشی درختان گرفته تا قالیشویی و لوله بازکنی آماده ارائه خدمات به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا