بنایی و دکوراسیون

اصول پارتیشن‌ بندی محیط اداری چیست؟ + نکات مهم

وقتی حرف از طراحی محیط اداری و اجرای پارتیشن اداری می‌شود، خیلی از افراد فکر می‌کنند که این کار در حد قرار دادن یک دیوار پارتیشن بین کارکنان است و اصول خاصی ندارد؛ اما باید بدانید که پارتیشن‌بندی درست محیط اداری در کنار اینکه کمک می‌کند از محیط‌های موجود بیشترین استفاده را کنیم، در بهره‌وری کارکنان نیز تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و کمک می‌کند که کارمندان، با تمرکز بیشتری به انجام کارهای مهم بپردازند.

برای اینکه بتوانید با اصول پارتیشن بندی بیشتر آشنا شوید و این کار را برای شرکت یا محل کار خودتان به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بهترین چیدمان را برای محیط کار خود انجام دهید.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که اصول پارتیشن‌ بندی محیط اداری چیست؟ و بگوییم که چطور می‌توانید با توجه‌ به محیط کارتان، بهترین پارتیشن‌ بندی را انجام دهید تا هم بتوانید تفکیک بخش‌های مهم را به‌ خوبی انجام دهید و هم از محیط به صورتی بهینه استفاده کنید.همچنین رعایت این اصول کمک می‌کند که بتوانید بهره‌وری کارکنان را نیز افزایش دهید.

اگر مدیر یک شرکت هستید یا از کارکنان شرکتی هستید که می‌خواهید به پارتیشن‌بندی اصولی شرکت کمک کنید و ایده‌های خودتان را در این زمینه اجرایی کنید، از شما دعوت می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا اصول مهمی را در این زمینه با شما مطرح کنیم.

پارتیشن‌بندی محیط اداری
پارتیشن اداری

پارتیشن اداری چیست؟

پارتیشن اداری معمولاً به دیوارهای نازکی گفته می‌شود که به‌ صورت دائمی یا موقتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دیوارها معمولاً کار جدا کردن یک یا چند فضا از یکدیگر را انجام می‌دهند و کمک می‌کنند که بتوانیم به‌راحتی فضاهای مختلف یک محیط را از هم تفکیک کنیم.

مثلاً ممکن است در یک شرکت، یک اتاق بسیار بزرگ برای بخش‌های مهم وجود داشته باشد، در این حالت کار کردن تمامی بخش‌ها در کنار هم و حضور تمامی کارکنان در این محیط باعث می‌شود که تمرکز کافی برای کار وجود نداشته باشد و کارکنان نتوانند به کارهای خود رسیدگی کنند.

به همین خاطر در چنین محیطی از پارتیشن اداری استفاده می‌شود که به ما این امکان را می‌دهد بتوانیم اتاقک‌هایی را در همان اتاق بزرگ ایجاد کنیم و برای هر کدام از افراد، محیطی مجزا را برای کار کردن و تمرکز بیشتر به وجود بیاوریم.

پارتیشن اداری
پارتیشن اداری

مزیت‌های پارتیشن بندی محیط اداری چیست؟

در ادامه این نوشته، با مزایای پارتیشن‌ بندی محیط اداری آشنا خواهید شد و متوجه می‌شوید که چرا بهتر است به‌جای تعمیر کلی یک محیط، از پارتیشن‌‌های اداری برای جداسازی فضا استفاده کنید.

  1. پیاده‌سازی سریع: در پارتیشن‌ بندی شما می‌توانید سریعاً ایده و طرح خودتان را پیاده‌سازی کنید و نیاز به تخریب دیوار و بازسازی فضا نخواهید داشت.
  2. هزینه کم: این روش نسبت به روش‌هایی مانند دیوارکشی، هزینه بسیار پایین‌تری دارد.
  3. ایجاد طرح دلخواه: شما می‌توانید با پارتیشن‌های مناسب، به‌راحتی محیط موردنظر خودتان را تقسیم کرده و فضاها را از هم تفکیک کنید.
  4. قابلیت جمع‌آوری: اگر فضای شرکت مال خودتان نیست، نیازی نیست نگران باشید؛ چون در آینده می‌توانید پارتیشن‌های خودتان را جمع‌آوری کنید و فضا را به حالت اولیه برگردانید.
  5. استفاده بهینه از فضا: در برخی شرکت‌ها فضاهای پرتی زیادی وجود دارد که با پارتیشن‌ بندی درست می‌توان از تمام این فضاها به‌خوبی استفاده کرد.
  6. افزایش بهره‌وری کارکنان: پارتیشن‌ بندی فضا شاید کاری بسیار ساده باشد؛ اما می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری و تمرکز کارکنان داشته باشد.

اصول پارتیشن‌بندی محیط اداری
اصول پارتیشن‌بندی محیط اداری

نکات مهم برای پارتیشن‌ بندی محیط اداری

تا به اینجا با پارتیشن اداری و مزایای پارتیشن بندی محیط اداری آشنا شدید. در ادامه با هم به برخی از مهم‌ترین اصول پارتیشن‌بندی اداری می‌پردازیم. برای پارتیشن بندی، به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- کاربردی‌ بودن پارتیشن:

معمولاً برای انتخاب پارتیشن، کاربردی‌ بودن آن در مهم‌ترین اولویت قرار دارد و باید بتوانیم پارتیشن‌هایی را انتخاب کنیم که بیشترین کارایی را برای ما داشته باشند. شما می‌توانید از بین پارتیشن‌های چوبی، شیشه‌ای، دوجداره و تک‌جداره، پارتیشن مناسب برای محل کارتان را انتخاب کنید.

اگر محیط کاری شما به‌گونه‌ای است که کارکنان نیاز به تمرکز بالایی دارند، بهترین انتخاب این است که از پارتیشن‌های دوجداره استفاده کنید تا عملکرد عایق صدا را از خود نشان دهند و به تمرکز بیشتر کارکنان کمک کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت و نصب پارتیشن هم ارائه میده؟
زیبایی پارتیشن
زیبایی پارتیشن

2- زیبایی پارتیشن:

خیلی از افراد در هنگام انتخاب پارتیشن اداری، به زیبایی آن توجهی ندارند و این موضوع باعث می‌شود که محیط کاری خشک و بی‌روحی را ایجاد کنند. باید بدانید که شاداب بودن محیط کار در روحیه و بهره‌وری کارکنان نقش زیادی دارد؛ به همین خاطر، بهتر است از پارتیشن‌هایی استفاده کنید که ظاهر زیبایی دارند و به زیبایی و پویایی محیط کار شما کمک کنند.

پارتیشن اداری
پارتیشن اداری

3- نور مناسب:

نکته مهمی که باید در محیط اداره رعایت شود، این است که تقسیم نور به‌خوبی انجام شود تا تمامی کارکنان بتوانند از نور کافی برخوردار باشند و برای کار به مشکل نخورند.

متأسفانه، این اصل خیلی از اوقات رعایت نمی‌شود و همین موضوع می‌تواند در کاهش تمرکز افراد و کاهش بهره‌وری آنها نقش داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که نور را حتماً مدنظر قرار دهید و از پارتیشن‌های شیشه‌ای و شفاف در محیط کارتان استفاده کنید تا نور کافی برای تمام کارمندان وجود داشته باشد. پس از پارتیشن بندی محیط، شما می‌توانید از لامپ‌های بزرگ برای تأمین نور بیشتر در محیط استفاده کنید.

وجود نور در محیط اداری
پارتیشن اداری

4- کاهش هزینه‌های اضافی:

گاهی اوقات ممکن است شما پارتیشن‌هایی را در نظر بگیرید که نیاز به کارهای اضافی هم دارند. مثلاً شاید بخواهید از پارتیشن‌های نیمه‌آماده استفاده کنید که نیاز به روسازی و کارهایی مانند اجرای کاغذ دیواری دارند.

این موضوع می‌تواند هزینه را برای شما افزایش دهد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که از پارتیشن‌هایی استفاده کنید که هزینه کلی را برایتان کمتر کرده و بتوانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید.

پارتیشن‌بندی محیط اداری
انتخاب صحیح پارتیشن اداری

5- تقسیم درست فضا:

نکته مهمی که در اجرای پارتیشن بندی وجود دارد، این است که فضا را به‌درستی تقسیم کنید تا هم فضاهای کاری به‌راحتی از هم تفکیک شوند و اندازه مناسبی داشته باشند و هم بتوانید به‌راحتی بین آنها رفت‌وآمد کنید.

مخصوصاً اگر برای اداره، مراجعه‌کننده دارید، باید راهروها را به‌خوبی در نظر بگیرید تا بتوانید رفت‌وآمد افراد را آسان کنید. با تقسیم درست فضا، ارباب رجوع و مشتری شما، راحت‌تر به بخش‌های مهم دسترسی خواهد داشت و تمام کارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

برای تقسیم درست فضا با پارتیشن، بهتر است نقشه پارتیشن‌ بندی را ابتدا روی کاغذ پیاده‌سازی کنید و باگ‌های احتمالی آن را برطرف کنید و سپس به اجرای کامل طرح خودتان بپردازید. برای این کار، حتی می‌توانید از مهندس معمار یا فرد متخصص در پارتیشن‌ بندی کمک بگیرید.

تقسیم درست فضای اداره با اجرای پارتیشن
انتخاب پارتیشن اداری

6- قابلیت استفاده مجدد:

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، ممکن است شما محیط شرکت را اجاره کرده باشید و مدتی بعد بخواهید محیط خودتان را عوض کنید، به همین خاطر باید پارتیشن‌ها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که جابه‌جایی آنها برایتان آسان باشد و بتوانید به‌راحتی آنها را جدا کرده و به محیط دیگری که می‌خواهید انتقال دهید.

این موضوع را باید مدنظر قرار دهید؛ چون اگر به آن توجهی نداشته باشید احتمالاً در آینده به مشکل خواهید خورد. بهترین راه‌حل برای این مشکل استفاده از پارتیشن‌هایی است که قابلیت جدا شدن و مونتاژ مجدد را دارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت و نصب پارتیشن هم ارائه میده؟
پارتیشن بندی محیط اداری
انتخاب پارتیشن برای اداره

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که اصول پارتیشن‌ بندی محیط اداری چیست؟ و گفتیم که نصب پارتیشن برای اداره، چه مزیت‌هایی دارد؟ همچنین با هم بررسی کردیم که برای پارتیشن‌ بندی یک محیط اداری و تفکیک فضاهای مخصوص کار، باید چه نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با اصول پارتیشن‌ بندی محیط اداری آشنا شوید و بتوانید بهترین و زیباترین پارتیشن‌ها را برای محل کارتان انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند ایده‌های جالب برای پارتیشن‌بندی شرکت و راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای محیط اداری و یا راهنمای خرید موکت برای اتاق کودک و ساخت کمد دیواری ارزان را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از تعمیر کامپیوتر و راه‌اندازی شبکه اینترنت گرفته تا تعویض کارتریج و تعمیر تابلو برق آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا